Pedagogiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną PC-5S-PEN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne.
- Koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej.
- Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji.
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i na świecie.
- Osobowość i kompetencje nauczyciela (wychowawcy).
- Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Rodzina osoby
z niepełnosprawnością intelektualną.
- Systemy wsparcia społecznego w polskim systemie prawa.
- Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną – rola czynników społeczno-kulturowych.
- Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych.
- Partycypacja społeczna jako legitymizacja praw osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W cyklu 2021Z:
Wykłady |
W cyklu 2021Zn:
Wykłady 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
W cyklu 2022Z:
Wykłady |
W cyklu 2022Zn:
Wykłady - Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne. Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności w ujęciu psychospołecznym szanse i zagrożenia |
W cyklu 2023Z:
Wykłady - Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne. - Koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. - Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji. - Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i na świecie. - Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia. Psychospołeczne wyznaczniki rehabilitacji osób z NI Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności w ujęciu psychospołecznym szanse i zagrożenia 2. Poznanie osoby z NI - aspekt medyczny, psychologiczny i społeczny 3 Osoba z NI w rożnych okresach życia - rehabilitacja medyczna-edukacyjna- społeczno-zawodowa Wyznaczniki dorosłości i jakości życia osób z NI 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
W cyklu 2023Zn:
Wykłady - Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne. - Koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. - Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji. - Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i na świecie. - Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia. Psychospołeczne wyznaczniki rehabilitacji osób z NI Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności w ujęciu psychospołecznym szanse i zagrożenia 2. Poznanie osoby z NI - aspekt medyczny, psychologiczny i społeczny 3 Osoba z NI w rożnych okresach życia - rehabilitacja medyczna-edukacyjna- społeczno-zawodowa Wyznaczniki dorosłości i jakości życia osób z NI 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
W cyklu 2024Z:
Wykłady - Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne. - Koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. - Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji. - Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i na świecie. - Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia. Psychospołeczne wyznaczniki rehabilitacji osób z NI Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności w ujęciu psychospołecznym szanse i zagrożenia 2. Poznanie osoby z NI - aspekt medyczny, psychologiczny i społeczny 3 Osoba z NI w rożnych okresach życia - rehabilitacja medyczna-edukacyjna- społeczno-zawodowa Wyznaczniki dorosłości i jakości życia osób z NI 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
W cyklu 2024Zn:
Wykłady - Cele, zadania, przedmiot edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne oraz współczesne. - Koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. - Percepcja osób z niepełnosprawnością intelektualną a możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei normalizacji, integracji, inkluzji. - Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i na świecie. - Potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia. Psychospołeczne wyznaczniki rehabilitacji osób z NI Ćwiczenia: 1. Modele postrzegania niepełnosprawności w ujęciu psychospołecznym szanse i zagrożenia 2. Poznanie osoby z NI - aspekt medyczny, psychologiczny i społeczny 3 Osoba z NI w rożnych okresach życia - rehabilitacja medyczna-edukacyjna- społeczno-zawodowa Wyznaczniki dorosłości i jakości życia osób z NI 3. Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 6. Integracja i normalizacja życia osób niepełnosprawnych. Rodzaje integracji. 7. System wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. 8. Terapia rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnością-analiza wybranych artykułów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna ujęcie historyczne, koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej.
Zna potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia.
Zna podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna rolę ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i w innych państwach. Zna zagadnienie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna zagadnienie osobowości i zakres kompetencji nauczyciela (wychowawcy).
Zna rolę rodziny osoby z niepełnosprawnością.
Zna systemy wsparcia społecznego.
Zna i rozumie kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej.
Zna uwarunkowania jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną – rolę czynników społeczno-kulturowych.
Zna i rozumie strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych.
Zna możliwości wdrażania do praktyki rehabilitacyjnej idei integracji, normalizacji, inkluzji.
Zna zasady partycypacji społecznej jako legitymizacji praw osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Potrafi określać jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną – rolę czynników społeczno-kulturowych.
Potrafi prezentować strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych.
Potrafi analizować partycypację społeczną jako legitymizację praw osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi analizować cele pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej zadania, ujęcie historyczne, koncepcje, modele
i definicje niepełnosprawności intelektualnej.
Potrafi analizować i określać potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w rożnych okresach życia.
Potrafi analizować podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi określać rolę ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i w innych państwach.
Potrafi uzasadniać rolę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi charakteryzować rolę rodziny osoby z niepełnosprawnością. Potrafi analizować i określać systemy wsparcia społecznego.
Potrafi definiować osobowość i kompetencje nauczyciela (wychowawcy).
Potrafi analizować kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin (test pisemny).
Ćwiczenia: praca na zajęciach (obecność, aktywność, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, prace pisemne).
Literatura
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.
2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.
3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.
4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.
5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.
6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.
8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.
10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.
11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.
12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.
13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.
14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.
15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W
16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..
Literatura uzupełniająca:
1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.
2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011
3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.
4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.
W cyklu 2021Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. |
W cyklu 2021Zn:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2022Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. |
W cyklu 2022Zn:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
SPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2021Zn:
PIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 12 ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 2 |
W cyklu 2022Z:
SPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: |
W cyklu 2023Z:
SPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 3 |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 12 ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 2 Link do zespołu (wykłady): |
W cyklu 2024Z:
SPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 3 |
W cyklu 2024Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 12 ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20 Liczba punktów ETCS - 2 Link do zespołu (wykłady): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: