Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością PC-5S-PEH
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021L:
• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2021Ln:
• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2022L:
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2022Ln:
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2023L:
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2023Ln:
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. |
W cyklu 2024L:
1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką oraz głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną. |
W cyklu 2024Ln:
1. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką oraz głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.
Zna koncepcje niepełnosprawności stanowiące podstawę edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Zna przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących oraz skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.
Zna współczesne standardy edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Zna metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące edukacji
i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.
Umiejętności
Potrafi dostrzegać i analizować nietypowe problemy edukacyjno-rehabilitacyjne wynikające ze specyficznej sytuacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.
Potrafi komunikować się i współpracować z różnymi specjalistami.
Kompetencje społeczne
Wyraża gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące edukacji i rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.
Dostrzega potrzebę samodoskonalenia się.
Kryteria oceniania
- test sprawdzający wiedzę
- aktywność na zajęciach,
- przygotowanie prac cząstkowych,
- kolokwium.
Literatura
Obowiązkowa
1. Aksamit, D., Rola J. (2023). Głęboka niepełnosprawność intelektualna, w definicyjnym zwierciadle. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 51, 116-130.
2. Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS.
3. Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP.
4. Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”.
5. Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.
6. Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).
7. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.
Uzupełniająca
1. Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR.
2. Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.
3. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line).
4. Kościółek, M. Wolska, D. (2018). Możliwości terapii i wsparcia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Wyd. Nauk. UP
5. Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS
6. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego (dostępne on- line).
7. Orkisz, M. i in. (2000). Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: CMPP-P MEN
W cyklu 2021L:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. |
W cyklu 2021Ln:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. |
W cyklu 2022L:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. |
W cyklu 2022Ln:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. |
W cyklu 2023L:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Uzupełniająca |
W cyklu 2023Ln:
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). UZUPELNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia |
W cyklu 2021Ln:
Analiza literatury i filmów |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia |
W cyklu 2022Ln:
Analiza literatury i filmów |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia |
W cyklu 2023Ln:
Analiza literatury i filmów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: