Psychologiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu PC-5S-PDS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Surdopsychologia jako subdyscyplina psychologii klinicznej.
- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością słuchową.
- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu (diagnostyka surdopsychologiczna).
- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.
- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.
- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.
- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie (słyszących i niesłyszących rodziców).
- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.
- Surdopsychologia we wspomaganiu, rehabilitacji, edukacji, socjalizacji osób z wadą słuchu.
W cyklu 2021L:
Surdopsychologia jako subdyscyplina psychologii klinicznej. |
W cyklu 2022L:
Surdopsychologia jako subdyscyplina psychologii klinicznej. |
W cyklu 2023L:
Surdopsychologia jako subdyscyplina psychologii klinicznej. |
W cyklu 2024L:
Surdopsychologia jako subdyscyplina psychologii klinicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna miejsce surdopsychologii w systemie nauk oraz usystematyzowaną terminologię stosowaną w ich zakresie;
wymienia etapy oraz wskazuje na specyfikę rozwoju psychospołecznego dzieci z wadą słuchu (niesłyszących i słabosłyszących oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością słuchową) elementy surdopsychologii; miejsce surdopsychologii w psychologii klinicznej; problematykę badań naukowych w zakresie surdopsychologii i ich zastosowania w diagnozie, rehabilitacji i profilaktyce; psychologiczne aspekty rozwoju i społecznego funkcjonowania osób niesłyszących, słabosłyszących oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością słuchową w późniejszym okresie życia; diagnostykę surdopsychologiczną; rolę surdopsychologii we wspomaganiu rehabilitacji, edukacji, socjalizacji i aktywizacji życiowej tych osób.
Proces prawidłowego i zaburzonego rozwoju osoby z wadą słuchu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.
Zasadnicze czynniki określające rolę rodziny oraz środowiska społecznego w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka z wadą słuchu.
Ma podstawową wiedzę na temat podstawowych metod diagnozy psychologicznej dziecka z wadą słuchu.
Umiejętności
Posługuje się terminologią z obszaru surdopsychologii;
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę dla określenia i zdiagnozowania wpływu wady słuchu na specyfikę rozwoju dziecka.
Wykorzystuje wyniki badań psychologicznych w procesie rehabilitacji i socjalizacji dzieci z wadą słuchu.
Przygotowuje psychologiczne podstaw programu wspierającego rozwój dziecka z wadą słuchu z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej i środowiskowej. Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego, z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki, a także ujawnia gotowość współpracy z innymi specjalistami we wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu.
Wykazuje się wrażliwością na indywidualne potrzeby dziecka z wadą słuchu oraz jego rodziny.
Prezentuje właściwej postawy wobec osób z wadą słuchu oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi.
Ujawnia dbałość i aktywną postawę w zaangażowanie środowiska rodzinnego w proces wspomagania rozwoju i rehabilitacji dziecka.
Literatura
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)
Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
Uwagi
W cyklu 2023L:
metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja, prezentacja 1 punkt ECTS |
W cyklu 2024L:
metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja, prezentacja 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: