Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji - 2 PC-5S-PDE2
- Obraz funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym.
- Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Multimodalny model współpracy na rzecz optymalnego funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Prowadzenie terapii, podjęcie działań w momencie dostrzeżenia symptomów trudności w realizacji planu terapii, gotowość do wzięcia udziału w superwizji lub innych formach doskonalenia warsztatu pracy pedagoga specjalnego.
- Prowadzenie dokumentacji dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji objętego planem terapii na użytek dwóch środowisk terapii oraz dla potrzeb samorozwoju studenta.
- Dokonanie podsumowania terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji oraz ewaluacji warunków, przebiegu terapii monitorowanej przez studenta.
W cyklu 2023Z:
1)Diagnoza dzieci i środowiska życia (obserwacja). Przygotowywanie, analiza materiału potrzebnego do prowadzenia obserwacji dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji (ADHD, CD, OD). 2)Obserwacja, monitorowanie zachowań (pierwotnych, wtórnych) podopiecznych w świetlicy środowiskowej/ szkole w czasie różnych działań. Odrabianie lekcji, towarzyszenie w aktywnościach lub budowanie zainteresowań podopiecznych. Cieniowanie w trakcie zajęć organizowanych dla wszystkich/wskazanych podopiecznych. 3)Interwencje kryzysowe. Świadomość zmiennych warunków pracy, tj. różne zachowania podopiecznego, zróżnicowane potrzeby innych dzieci; różność charakterologiczna, funkcji czy zadań kadry oraz inne, nieokreślone warunki pracy. Wybór strategii postępowania z zachowaniem trudnym lub innymi działaniami dezorganizującymi dziecko/dzieci lub/i osoby pracujące z dziećmi. 4)Plan terapii. Projektowanie optymalnych działań naprawczych na rzecz dziecka zaburzeniami zachownania i emocji i jego środowiska. |
W cyklu 2023Zn:
1.Diagnoza dzieci i środowiska życia (obserwacja). Przygotowywanie, analiza materiału potrzebnego do prowadzenia obserwacji dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji (ADHD, CD, OD). Budowanie obrazu trudności (rozpoznanie trudności) oraz wyodrębnienie potencjału podopiecznego. 2)Obserwacja, monitorowanie zachowań (pierwotnych, wtórnych) podopiecznych szkole/przedszkolu w czasie różnych działań. Towarzyszenie w aktywnościach lub budowanie zainteresowań dzieci. Przygotowywanie się studenta do udzielania pomocy oraz monitorowanie przebiegu wsparcia udzielanego dzieciom. Poszukiwanie oraz wybór strategii pomocowych adekwatnych do potrzeb dziecka i jego środowiska. Realizacja planu interwencji. Optymalizacja działań poprzez korzystanie z porad i konsultacji pracowników placówki/ prowadzącej przedmiot w uczelni. 3)Interwencje kryzysowe. Świadomość zmiennych warunków pracy, tj. różne zachowania dziecka, zróżnicowane potrzeby innych dzieci; różność charakterologiczna, funkcji czy zadań kadry oraz inne, nieokreślone warunki pracy. Wybór strategii postępowania z zachowaniem trudnym lub innymi działaniami dezorganizującymi dziecko/dzieci lub/i osoby pracujące z dziećmi. 4)Plan terapii. Projektowanie optymalnych działań naprawczych na rzecz dziecka zaburzeniami zachownania i emocji i jego środowiska.
|
W cyklu 2024Z:
1. Obraz kliniczny zaburzeń zachowania i emocji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie problematykę funkcjonowania edukacyjnego, społecznego dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci i uczniów z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna i rozumie potrzebę stosowania zasad i norm etycznych związanych z realizacją terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Umiejętności
Potrafi dostrzec problemy w prowadzeniu założonego planu terapii oraz wdraża niezbędne modyfikacje w prowadzeniu optymalnej terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Potrafi projektować oraz monitorować proces terapii ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego.
Potrafi dokonać podsumowania efektywności terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji oraz ewaluacji podjętych działań.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do innowacyjnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii innych specjalistów
Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia się.
Kryteria oceniania
Metody podające - wykład, pogadanka
Metody problemowe
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Efekty pracy.
1. Przygotowanie: pisemnej diagnozy (rozpoznania) dziecka i jego środowiska.
2. Zaproponowanie i przygotowanie planu interwencji/procedur interwencyjnych.
3. Umiejętność monitorowania i interpretacji zachowań w pracy z dziećmi.
4. Przygotowanie planu terapii, opracowanie strategii.
Literatura
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków.
Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracowac z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.
Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.
Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.
Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.
Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
W cyklu 2023Z:
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. |
W cyklu 2023Zn:
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracowac z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Link do zespołu w aplikacji MS Teams, (Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji). Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Godziny kontaktowe - 30h: 20h w sali, 10h w terenie (świetlica socjoterapeutyczna, szkoła przyszpitalna). Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Godziny kontaktowe - 30h: ćwiczenia Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h |
W cyklu 2024Z:
Metody podające - wykład, pogadanka Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: