Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji - 1 PC-5S-PDE1
- Obraz funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym.
- Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Multimodalny model współpracy na rzecz optymalnego funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Analiza, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji: przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia; konsultacja planu z innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji planu terapii.
- Wdrożenie planu terapii, podjęcie działań w momencie dostrzeżenia symptomów trudności w realizacji planu terapii, gotowość do wzięcia udziału w superwizji lub innych formach doskonalenia warsztatu pracy pedagoga specjalnego.
- Prowadzenie dokumentacji dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji objętego planem terapii na użytek dwóch środowisk terapii oraz studenta.
W cyklu 2022L:
Praca naprzemienna, tj. praca studenta w trakcie laboratorium poprzedza jego pracę w terenie. 1)Diagnoza dzieci i środowiska życia (obserwacja). Przygotowywanie, analiza materiału potrzebnego do prowadzenia obserwacji dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji (ADHD, CD, OD). 2)Obserwacja, monitorowanie zachowań (pierwotnych, wtórnych) podopiecznych w świetlicy środowiskowej/ szkole w czasie różnych działań. Odrabianie lekcji, towarzyszenie w aktywnościach lub budowanie zainteresowań podopiecznych. Cieniowanie w trakcie zajęć organizowanych dla wszystkich/wskazanych podopiecznych. 3)Interwencje kryzysowe. Świadomość zmiennych warunków pracy, tj. różne zachowania podopiecznego, zróżnicowane potrzeby innych dzieci; różność charakterologiczna, funkcji czy zadań kadry oraz inne, nieokreślone warunki pracy. Wybór strategii postępowania z zachowaniem trudnym lub innymi działaniami dezorganizującymi dziecko/dzieci lub/i osoby pracujące z dziećmi. 4)Ewaluacja. |
W cyklu 2022Ln:
1 – 2. Scharakteryzowanie funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym. Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji. Omówienie technik pracy z dzieckiem, uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji. Analiza zachowań dzieci z zaburzeniami zachowania oraz opracowanie możliwych strategii postępowania. 3. Diagnoza objawów. Analiza zachowań, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. 4. Przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia. |
W cyklu 2023L:
1)Diagnoza dziecka i środowiska życia. Rozpoznanie trudności dziecka (ADHD, CD, OD), wyodrębnienie potencjału. Poznanie i charakterystyka zasobów środowiska, w którym dziecko żyje. |
W cyklu 2024L:
1. Obraz kliniczny zaburzeń zachowania i emocji. |
W cyklu 2024Ln:
1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń zachowania – definicje, klasyfikacje (ICD-10, DSM-5). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie problematykę funkcjonowania edukacyjnego, społecznego dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci i uczniów z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna i rozumie potrzebę stosowania zasad i norm etycznych związanych z realizacją terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji .
Umiejętności
Potrafi przygotować profil trudności i potrzeb dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Potrafi zaprojektować, wdrożyć plan terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w jednym i/lub dwóch środowiskach.
Potrafi dostrzec problemy w prowadzeniu założonego planu terapii oraz wdraża niezbędne modyfikacje w prowadzeniu optymalnej terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Potrafi projektować oraz monitorować proces terapii ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do innowacyjnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii innych specjalistów.
Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia się.
Literatura
W cyklu 2022L:
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura: Barkley, R.A. (2020). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań |
W cyklu 2023L:
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. |
W cyklu 2024L:
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. |
W cyklu 2024Ln:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Link do zespołu w aplikacji MS Teams, z roku poprzedniego (Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji). Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Godziny kontaktowe - 30h: 20h w sali, 10h w terenie (świetlica socjoterapeutyczna, szkoła przyszpitalna). Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Przygotowanie narzędzi pracy: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023L:
link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3A--5lPqiKs-q_IPcLRkT6EzCfK5_xFKkiqmDr2qzoS6o1%40thread.tacv2/General?groupId=1725f4e3-a9f6-44ef-ab88-22c70e29c2a8&tenantId= Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, pogadanka, dyskusja. Godziny kontaktowe - 30h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024L:
Metody podające - wykład, pogadanka |
W cyklu 2024Ln:
Metody pracy: Godziny kontaktowe - 30h: ćwiczenia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: