Projekt badawczy specjalnościowy PC-5S-PBS2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem postępowania badawczego.
- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.
- Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu).
- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.
- Planowanie i organizacja badań.
- Przygotowanie narzędzi badawczych (dobór lub opracowanie).
- Analiza wyników badań, opis i wyjaśnianie.
- Wnioski i prezentacja graficzna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań.
Umiejętności
Potrafi komunikować się przy pomocy różnych kanałów komunikacyjnych z członkami zespołu badawczego w celu opracowania i realizacji projektu badawczego.
Uczestniczy w debatach poświęconych realizacji badań naukowych, prezentuje swoje opinie, dokonuje ich twórczej modyfikacji pod wpływem merytorycznych argumentów.
Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do świadomego podejmowania zobowiązań i odpowiedzialności za realizację zadań związanych z zespołowym projektem badawczym.
Jest gotowy do komunikowania się z członkami zespołu badawczego w celu wspólnego projektowania i realizowania badan naukowych.
Jest gotowy do świadomego podejmowania działań nad rozwijaniem dorobku naukowo-badawczego pedagogiki specjalnej oraz poszerzania go o nowe obszary i procedury badawcze.
Literatura
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN
Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001;
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010;
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metoda kształcenia - problemowa Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przeprowadzenie badań - 30 godz. Przygotowanie prezentacji - 20 godz. |
W cyklu 2023Z:
Metoda kształcenia - problemowa Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przeprowadzenie badań - 30 godz. Przygotowanie prezentacji - 20 godz. |
W cyklu 2024Z:
Metoda kształcenia - problemowa Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przeprowadzenie badań - 30 godz. Przygotowanie prezentacji - 20 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: