Projekt badawczy specjalnościowy PC-5S-PBS1
- Zespół badawczy - podział zadań związanych z grupowym projektem badawczym.
- Odpowiedzialność za realizację badań zespołowych.
- Etyka pracy zespołowej podczas realizacji projektu badawczego.
- Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności.
- Analiza literatury przedmiotu związanej z tematyką projektu badawczego.
- Możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach z zakresu specjalności; możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach specjalnościowych.
- Opracowanie i realizacja projektu badawczego: przygotowanie koncepcji metodologicznej badań, opracowanie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, opracowanie i prezentacja wyników badań - podział zadań i współodpowiedzialność za realizację projektu badawczego.
W cyklu 2023Z:
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań.
Umiejętności
Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi członkami zespołu, kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę w tym: planować, organizować i monitorować pracę innych członków grupy.
Potrafi komunikować się przy pomocy różnych kanałów komunikacyjnych z członkami zespołu badawczego w celu opracowania i realizacji projektu badawczego.
Uczestniczy w debatach poświęconych realizacji badań naukowych, prezentuje swoje opinie, dokonuje ich twórczej modyfikacji pod wpływem merytorycznych argumentów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do świadomego podejmowania działań nad rozwijaniem dorobku naukowo-badawczego pedagogiki resocjalizacyjnej oraz poszerzania go o nowe obszary i procedury badawcze.
Jest gotowy do komunikowania się z członkami zespołu badawczego w celu wspólnego projektowania i realizowania badan naukowych.
Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalność badawczej i kierowania się szacunkiem dla osób biorących udział w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
Opracowanie stanu wiedzy, narzędzia i raportu z przeprowadzonych badań
Literatura
Lewandowska T. , Kalinowska-Witek " Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Lublin wyd. UMCS
W cyklu 2023Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacje Nakład pracy studenta/studentki: - udział w ćwiczeniach: 30 h - przygotowanie się do zajęć (prezentacja, analiza literatury: 10 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: