Projekt badawczy specjalnościowy - 2 PC-5S-PB2
- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.
- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.
- Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu).
- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody, techniki i narzędzia badawcze.
- Wybór jednego projektu, przygotowanie narzędzi badawczych.
- Sformułowanie wniosków i postulatów pedagogicznych.
W cyklu 2024L:
- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu). - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody, techniki i narzędzia badawcze - kontynuacja projektu z semestru poprzedniego lub opracowanie nowego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego).
Umiejętności
Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze.
Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych.
Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Literatura
W cyklu 2022L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
W cyklu 2022Ln:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
W cyklu 2024L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty |
W cyklu 2024L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 60 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: