Projekt badawczy specjalnościowy - 1 PC-5S-PB1
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.
- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.
- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.
- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.
- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.
W cyklu 2023Z:
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.
Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego).
Umiejętności
Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze.
Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych.
Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Kryteria oceniania
Zostaną ustalone podczas pierwszego spotkania ze Studentami.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podstawowa literatura z zakresu metodologii i metod badań socjologicznych:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.
Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS.
Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.
Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.
Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
W cyklu 2022Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
W cyklu 2022Zn:
Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
W cyklu 2023Z:
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
W cyklu 2023Zn:
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2024Z:
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2024Zn:
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: - wykład z elementami interaktywnymi - dyskusja - analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych - praca w grupie Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 30 h - przygotowanie się do zaliczenia: 30 h - udział w ćwiczeniach: 30 h - analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: - wykład z elementami interaktywnymi - dyskusja - analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych - praca w grupie Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 30 h - przygotowanie się do zaliczenia: 30 h - udział w ćwiczeniach: 30 h - analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Z:
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacje Nakład pracy studenta/studentki: - udział w ćwiczeniach: 30 h - przygotowanie się do zajęć (prezentacja, analiza literatury: 10 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Zn:
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
W cyklu 2024Z:
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: