Podstawy audiologii pedagogicznej i nowoczesne sposoby protezowania PC-5S-PAN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Audiologia przedmiot zainteresowań
- Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu.
- Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu.
- Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu.
- Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu.
- Diagnoza wady słuchu - badania przesiewowe, badania orientacyjne i behawioralne.
- Obiektywne badania słuchu.
- Subiektywne badania słuchu.
- Badanie szeptem i mową.
- Badanie audiometryczne – konstruowanie i analiza wykresu krzywych słyszenia.
• Nowoczesne możliwości protezowania osób z wadą słuchu.
• Budowa, rodzaje i zasady dopasowywania aparatów słuchowych, systemów implantów ślimakowych i implantów pniowych.
• Indywidualna i stacjonarna aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu.
W cyklu 2021Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2022Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2023Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2024Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie związek surdopedagogiki z naukami medycznymi (laryngologią, otolaryngologią i foniatrią) i technicznymi w zakresie opracowania teorii i praktyki.
Ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu słuchu; przyczyn rodzajów i stopni uszkodzenia słuchu.
Zna wskaźniki subiektywnych i obiektywnych metod badań słuchu; ma wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznymi a przesiewowymi badań słuchu.
Ma wiedzę na temat nowoczesnych sposobów protezowania osób z wadą słuchu, na temat budowy i zastosowanie aparatów słuchowych, a także zna zasady prawidłowego aparatowania; ma wiedzę na temat budowy i zastosowanie implantów ślimakowych oraz implantów pniowych, a także zna zasady kwalifikowania pacjentów do wszczepu implantu ślimakowego i implantu pniowego, ma wiedzę na temat środków technicznych wspomagających słyszenie – zna ich budowę, rodzaje i przeznaczenie.
W pogłębionym stopniu zna ekonomiczne, prawne i etyczne podstawy oddziaływań w zakresie finansowania technicznych środków wspomagających słyszenie.
Umiejętności
Potrafi analizować i charakteryzować uszkodzenie narządu słuchu uwzględniając przyczynę czas wystąpienia uszkodzenia, typ, stopień
Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu - sporządzić wykres krzywych słyszenia (audiogram); określać i analizować procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych oraz analizować przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju.
Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu.
Potrafi wykonać proste behawioralne badanie przesiewowe w celu ustalenia ewentualnej wady słuchu.
Potrafi prawidłowo dobrać odpowiednią protezę słuchową do potrzeb osoby z wadą słuchu.
Komunikować się ze specjalistami i osobami uczestniczącymi w procesie diagnozy i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu.
Kompetencje społeczne
Dokonuje krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego w zakresie diagnozowania, dopasowania odpowiedniego środka technicznego oraz planowania terapii słuchowej dziecka z wadą słuchu.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno- rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu.
Rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu.
Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny jest chętny do niesienia pomocy w zakresie wczesnej opieki audiologicznej i pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena z pisemnego egzaminu końcowego
Metody kształcenia:
prezentacja multimedialna
dyskusja, wykład
ćwiczenia praktyczne
Godziny kontaktowe: w. 15; ćw. 30
przygotowanie się do zajęć , lektury 30
opracowanie prezentacji 30
ćwiczenia praktyczne - analiza wyników badań 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Literatura
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970
Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998
Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa
Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań
Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin
Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002
Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999
Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999
Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2023Z:
Metody: Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2024Z:
Metody: Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: