Patofonetyka PC-5S-PAF
- Fonologia, fonetyka, patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki oraz stosowane metody badań.
- Nienormatywne głoski a ich etiologia.
- Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego.
- Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac.
- Opis i zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym.
- Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej.
- Warsztaty z analizy i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu dokonanego przez innych.
W cyklu 2022Z:
Fonologia, fonetyka,patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Nienormatywne głoski a ich etiologia. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej Warsztaty z transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu fonetycznego |
W cyklu 2023Z:
Fonologia, fonetyka, patofonetyka. Przedmiot i cel badań patofonetyki. Nienormatywne głoski a ich etiologia. Opis deformacji w kontekście systemu fonologicznego języka polskiego. Sposoby transkrypcji fonetycznej nienormatywnych głosek – przegląd prac. Zapis zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym. Analiza i transkrypcja wymowy zdeformowanej Warsztaty z odsłuchu i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej oraz z interpretacji zapisu fonetycznego |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna różne definicje terminu ‘patofonetyka’ i potrafi wyjaśnić korelacje między fonologią, fonetyką i patofonetyką.
Zna językoznawcze podstawy logopedii - fonetykę i fonologię współczesnego języka polskiego.
Zna normy wymowy języka polskiego i na tym tle potrafi określić wymówienia nienormatywne.
Zna językoznawcze podstawy logopedii – zna prawidła wymo.wy wyrazów i artykulacji głosek oraz odstępstwa od nich
Zna formy nienormatywnej wymowy (substytucja, elizja, deformacja, zdeformowany substytut) i różną terminologię je określającą.
Zna teoretyczne podstawy wiedzy o języku.
Potrafi podać różne etiologie nienormatywnych realizacji.
Potrafi stosować wiedzę z medycznych i biologicznych podstawy logopedii do oceny zaburzeń realizacji fonemów.
Potrafi wyjaśnić, kiedy określone realizacje fonemów są zaburzeniem, a kiedy normą rozwojową.
Zna przebieg rozwoju mowy dziecka szczególnie w zakresie kompetencji fonologiczno-fonetycznej.
Zna sposoby badań i zasady zapisu nienormatywnej artykulacji przy użyciu międzynarodowego i slawistycznego alfabetu fonetycznego.
Zna językoznawcze podstawy logopedii – fonetykę, fonologię i patofonetyka.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić badanie wymowy i rozpoznać fonem realizowany nienormatywnie, wykorzystując wiedzę z zakresu m.in. logopedii, fonetyki, fonologii, anatomii, fizjologii.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną zaburzeń wymowy.
Potrafi podać i opisać cechy głoski realizowanej wadliwie oraz dokonać jej transkrypcji a także zaproponować określone działania terapeutyczne.
Potrafi określać zaburzenia wymowy.
Posiada umiejętność oceniania i transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej (w tym dłuższych wypowiedzi).
Potrafi analizować i stosować fonetykę i fonologię współczesnego języka polskiego.
Potrafi dokonać interpretacji transkrypcji fonetycznej wymowy zaburzonej zapisanej przez innych specjalistów.
Potrafi analizować i interpretować fonetykę audytywną i wizualną.
Potrafi wyjaśnić pacjentowi (w uzasadnionych przypadkach), także obcokrajowcowi mechanizm nieprawidłowej realizacji fonemu języka polskiego.
Kompetencje społeczne
Potrafi kreatywnie korzystać ze zdobytej wiedzy w pracy z dzieckiem potrzebującym pomocy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami, m.in. lekarzami, językoznawcami, psychologami.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Siudzińska N., 2011, „Co to jest fonetyka postartykulacyjna (patofonetyka)?”, [w:] „Poradnik Językowy” nr 9, s. 52-59. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kaczmarek L., 1963, „Projekt pisowni fonetycznej specjalnej”, [w:] „Prace filologiczne”, t. XVIII, PWN, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: