Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego PC-5S-OTP
- Analiza obserwacji jako metody poznawania ucznia, a w szczególności ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu; rodzaje, cechy, funkcje obserwacji.
- Poznanie charakterystycznych cech obserwatora.
- Analiza poszczególnych aspektów obserwacji: temat, podmiot, przedmiot, cele, problemy, kategorie, kryteria, wskaźniki.
- Analiza pytań, jakie stawia sobie obserwator przed i w trakcie obserwacji ucznia.
- Charakterystyka arkuszy obserwacji; celowość, planowość, selektywność, dokładność, braki i błędy w obserwacji.
Konstruowanie indywidualnego projektu obserwacji wg poznanego schematu do obranego podmiotu, przedmiotu obserwacji.
- Monitorowanie i weryfikacja indywidualnych projektów obserwacji.
- Zasady interpretacji przeprowadzonej obserwacji.
W cyklu 2021L:
Opis treści: |
W cyklu 2021Ln:
Opis treści: |
W cyklu 2022L:
Opis treści: |
W cyklu 2022Ln:
Opis treści: |
W cyklu 2023L:
Opis treści: |
W cyklu 2023Ln:
Opis treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie znaczenie obserwacji jako podstawowej i najczęściej stosowanej metody w procesie diagnozowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności i ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.
Zna i rozumie rolę obserwatora i jego cechy oraz cechy, rodzaje i etapy obserwacji.
Zna różne techniki obserwacyjne oraz rozumie pojęcie przedmiotu obserwacji i znaczenie gruntownej wiedzy o przedmiocie obserwacji dla interpretacji wyników diagnozy i planowania terapii.
Rozumie znaczenie kategorii, kryteriów i wskaźników w schedule obserwacji.
Umiejętności
Potrafi sformułować przedmiot obserwacji, podmiot, dokonać doboru właściwej wiedzy o przedmiocie obserwacji, określić cele, problemy obserwacji.
Potrafi określić znaczenie obserwacji w diagnozie, analizuje każdy etap obserwacji .
Potrafi zaplanować obserwację dla wybranego podmiotu według poznanego schematu.
Projektuje i przeprowadza wybrany rodzaj obserwacji dla indywidualnego podmiotu i przedmiotu obserwacji, formułując cele, problemy, kategorie, kryteria i wskaźniki.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności.
Jest gotowy do pełnienia roli etycznego i obiektywnego obserwatora.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do kanału Teams: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do kanału Teams: |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: