Opóźniony rozwój mowy PC-5S-ORM
- Różne poglądy i terminologia dotycząca opóźnionego rozwoju mowy (krytyczne omówienie tych stanowisk).
- Charakterystyka opóźnionego rozwoju mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.
- Formy opóźnionego rozwoju mowy (proste opóźnienie rozwoju mowy i opóźnienie rozwoju mowy).
- Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy – zasady ogólne.
- Analiza poszczególnych przypadków z prostym opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).
- Analiza poszczególnych przypadków z opóźnieniem rozwoju mowy (prezentacja nagrań DVD dzieci).
- Omówienie metodyki pracy z dzieckiem z ORM - opracowywanie planów terapii logopedycznej.
- Dwujęzyczność i jej rodzaje, wspomaganie rozwoju mowy dziecka dwujęzycznego, metodyka pracy z dzieckiem dwujęzycznym z ORM.
- Omówienie zajęć z dzieckiem z ORM jako jednostki metodycznej – opracowywanie scenariuszy zajęć.
- Obserwacja zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy prowadzonych przez logopedę w gabinecie logopedycznym w przedszkolu.
- Prowadzenie przez studentów (w parach) zajęć logopedycznych z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: ĆWICZENIA i WARSZTATY: |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: ĆWICZENIA i WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna różne stanowiska badaczy dotyczące problemu opóźnionego rozwoju mowy.
Zna i rozumie rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Zna i rozumie zagadnienia opóźnionego rozwoju mowy w diagnozie i terapii.
Potrafi szczegółowo scharakteryzować opóźniony rozwój mowy w odróżnieniu od zaburzonego rozwoju mowy.
Zna i rozumie zagadnienia opóźnionego rozwoju mowy w diagnozie i terapii.
Zna różnice pomiędzy prostym opóźnieniem rozwoju mowy a opóźnieniem rozwoju mowy.
Zna i rozumie zagadnienia opóźnionego rozwoju mowy w diagnozie i terapii.
Zna wpływ dwujęzyczności na rozwój mowy dziecka.
Zna i rozumie zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka.
Umiejętności
Potrafi zróżnicować opóźnienie rozwoju mowy i proste opóźnienie rozwoju mowy.
Potrafi określać opóźniony rozwój mowy w diagnozie i terapii.
Umie zaprojektować program terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia logopedyczne (jednostkę metodyczną) dla konkretnego dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi określać rodzaje dwujęzyczności i konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka.
Potrafi definiować dwujęzyczność i jej rodzaje; określać konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka.
Potrafi wyjaśnić rodzicom cel terapii logopedycznej w przypadkach opóźnienia rozwoju mowy oraz podać wskazówki do terapii.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę współpracy z pedagogami w zakresie wspomagania rozwoju mowy u dzieci.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: