Ortodoncja PC-5S-ORD
- Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia.
- Metody badania i rozpoznawania ortodontycznego.
- Diagnostyka wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych.
- Etiologia wad narządu żucia; spółzależność między wadami zgryzu i wymowy.
- Epidemiologia wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych.
- Profilaktyka ortodontyczna.
- Metody leczenia ortodontycznego.
- Wady wrodzone z uwzględnieniem rozszczepów wargi i podniebienia.
W cyklu 2020L:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
W cyklu 2021L:
1. Rys historyczny i możliwości współczesnej ortodoncji. Rozwój narządu żucia i zgryzu. Rozwój funkcji narządu żucia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi opisać przebieg rozwoju narządu żucia i zgryzu.
Zna medyczne podstawy logopedii z zakresu ortodoncji.
Zna normę morfologiczno-czynnościową narządu żucia w poszczególnych etapach rozwojowych.
Zna podstawy ortodoncji.
Potrafi opisać zaburzenia w rozwoju narządu żucia i zna ich etiologię.
Zna medyczne podstawy logopedii z zakresu ortodoncji.
Umiejętności
Umie zauważyć nieprawidłowość w budowie narządu żucia.
Umie analizować i stosować wiedzę z zakresu podstaw ortodoncji.
Potrafi określić zależność pomiędzy wadami zgryzu a wadami wymowy.
Potrafi analizować medyczne i językoznawcze podstawy logopedii - stosować wiedzę z zakresu ortodoncji i fonetyki oraz fonologii języka polskiego.
Umie zaplanować i zaproponować działania na rzecz profilaktyki ortodontycznej.
Umie analizować i stosować podstawy ortodoncji.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność posiadania i zastosowania wiedzy z zakresu ortodoncji w pracy praktycznej i naukowej logopedy.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z ortodontą i stomatologiem.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2020L:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
W cyklu 2021L:
1. Gruba J, Zadurska M, Siemińska-Piekarczyk B. (2010). Wybrane zagadnienia logopedyczne część II s,z,c,dz. KOMLOGO. Gliwice 2010 (tylko część dot. ortodoncji !!!) |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metoda kształcenia: wykład Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Realizacja założeń przebiega zgodnie z planowanym harmonogramem zajęć poprzez aplikację Teams. Dostęp do kanału został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail w domenie APS Kontakt z koordynatorem przedmiotu w domenie APSs: ajedlinska@aps.edu.pl |
W cyklu 2021L:
Metoda kształcenia: wykład Uczestnictwo w zajęciach (wykład) 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 Kontakt z koordynatorem przedmiotu w domenie APSs: ajedlinska@aps.edu.pl |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: