Oligofrenologopedia PC-5S-OLL
- Podstawowe pojęcia z zakresu niepełnosprawności intelektualnej.
- Pojęcie inteligencji i jej rodzaje.
- Funkcjonowanie mózgu i umysłu a myślenie i język.
- Zaburzenia procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Oligofazja jako zaburzenie komunikacji językowej.
- Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Diagnozowanie zaburzeń mowy u osób niepełnosprawnych intelektualnie.
- Zasady i metody terapii logopedycznej w przypadku oligofazji.
- Studia przypadków osób z różnym poziomem niepełnosprawności intelektualnej, analiza zachowań i możliwości komunikacyjnych oraz postępowania terapeutycznego na podstawie hospitacji zajęć logopedycznych i projekcji filmów podejmujących problematykę niepełnosprawności intelektualnej.
W cyklu 2021L:
1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej i jej stopnie |
W cyklu 2022L:
1. Definicja niepełnosprawności intelektualnej i jej stopnie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie pojęcie i istotę niepełnosprawności intelektualnej. Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna pojęcie inteligencji i jej rodzaje. Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjonowaniem mózgu i umysłu a myśleniem i językiem. Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna różne stanowiska dotyczące przyczyn niepełnosprawności intelektualnej. Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Potrafi opisać funkcjonowanie osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i występujące u nich zaburzenia mowy. Potrafi planować i realizować diagnozę i terapię osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Posiada zdolność odpowiedniego doboru metod terapii logopedycznej do określonych przypadków oligofazji. Potrafi planować i realizować diagnozę i terapię osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz planować i realizować metodykę rewalidacji indywidualnej.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość specjalistycznej wiedzy i umiejętności z zakresu oligofrenologopedii. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Bernstein T., 1995, Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź; Błeszyński J. J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2012, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
1. Bernstein T., 1995, Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź; Błeszyński J. J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2012, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk; Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + laboratoria) – 15 + 5 + 10 |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + ćwiczenia + laboratoria) – 15 + 5 + 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: