Ocena funkcjonalna PC-5S-OFU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ocena funkcjonalna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – główne założenia, cel, zakres.
- Ocena funkcjonalna dzieci i młodzieży z zastosowaniem ICF.
- Metody i narzędzia wykorzystywane w ocenie funkcjonalnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
- Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
- Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych, serii zadań diagnostycznych dla dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
- Zaplanowanie wywiadu z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
- Projektowanie arkuszy monitorujących postępy ucznia z lekką, umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej.
- Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.
W cyklu 2024L:
1. Teoretyczne podstawy oceny funkcjonalnej. Przedmiot i zakres oceny funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. Standardy oceny funkcjonalnej |
W cyklu 2024Ln:
1. Teoretyczne podstawy oceny funkcjonalnej. Przedmiot i zakres oceny funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. Standardy oceny funkcjonalnej 2.Ocena funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie oceny funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. 4. Ocena funkcjonalna i profil funkcjonalny -w kontekście klasyfikacji ICF 5. Wieloprofilowa ocena funkcjonalna - sprawności motorycznych i manipulacyjnych - funkcji sensorycznych, w tym preferencji sensorycznych, postrzegania wzrokowo-słuchowego -zdobywania wiedzy i posługiwania się nią - kompetencji emocjonalno-społecznych 6. Zasady konstruowania arkusza kompetencji ucznia 7. Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie oceny funkcjonalnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna główne założenia oceny funkcjonalnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w ocenie funkcjonalnej dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Rozumie znaczenie współpracy specjalistów w ocenie funkcjonalnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi opracować arkusz obserwacyjny, zaprojektować zadania diagnostyczne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonalną dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem wybranych narzędzi diagnostycznych.
Potrafi rozpoznawać potencjał dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie oceny funkcjonalnej.
Kompetencje społeczne
Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych.
Literatura
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: -Gajdzica, Z., Widawska, E., Byra, S., Domagała-Zyśk, E., Jachimczak, B., Piotrowicz, R., Neroj, E. (2024). Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie. Katowice-Kraków: AT Wydawnictwo. -Marcinkowska, B., Wołowicz,, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowania indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS. -Naprawa, R., Tanajewska, A. (2004) Arkusze monitoringu i karty pracy do diagnozy rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Gdańsk: Harmonia (zestaw arkuszy) -Otrębski, W., Mariańczyk, K. Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B., Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Lublin: Wydawnictwo KUL. Literatura uzupełniająca: -Domagała-Zyśk, E., Knopik, T., Dolińska-Papuda, B., Bieńkowska, K. I. (2023). Nauczycielska ocena rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa:ORE -Gajdzica, Z., Widawska, E., Byra, S., Domagała-Zyśk, E., Jachimczak, B., Piotrowicz, R (2024). Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej założenia teoretyczne i procedura stosowania Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. Katowice-Kraków: AT Wydawnictwo -Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Warszawa: ORE. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: -wykład NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 45 |
W cyklu 2024Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: -wykład -dyskusja -praca z tekstem -działania praktyczne -metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 15 Liczba punktów ETCS - 3.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: