Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się PC-5S-NUU
TREŚCI PROGRAMOWE
- Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne).
- Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się).
- Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W cyklu 2021Z:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
W cyklu 2021Zn:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
W cyklu 2022Z:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
W cyklu 2023Z:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
W cyklu 2023Zn:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
W cyklu 2024Z:
Funkcjonowanie OUN a specyficzne trudności w uczeniu się (m.in. sieci neuronalne, asymetria półkulowa, bloki funkcjonalne; rola płatów mózgowych w regulacji zachowań; podstawowe koncepcje neuropsychologiczne). Uwarunkowania procesów poznawczych, sfery emocjonalno-motywacyjnej, ruchowej a praca mózgu i zdobywanie wiedzy przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Mózgowe mechanizmy procesów czytania, pisania i liczenia a funkcjonowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; neuropsychologiczne i neurobiologiczne podłoże specyficznych trudności w uczeniu się (uwarunkowania specyficznych trudności w uczeniu się). Rozwój poszczególnych zmysłów (budowa, funkcje, współdziałanie) i ich wpływ na funkcjonowanie oraz uczenie się ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Podstawowe odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się; przyczyna niepowodzeń szkolnych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna różnorodne uwarunkowania (w tym medyczne) i patomechanizmy specyficznych trudności w uczeniu się.
Zna funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się.
Zna podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowanie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Zna psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, ruchowych i ich wpływ na trudności w uczeniu się uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Umiejętności
Potrafi analizować podstawowe założenia koncepcji neuropsychologicznych regulujących zachowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Potrafi opisać uwarunkowania i określać etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się.
Potrafi analizować medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej oraz funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności na temat związku między działaniem OUN, uwarunkowań i patomechanizmów, procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, ruchowych, odruchów niemowlęcych i zmysłów u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: wykład 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 35
Przygotowanie się do egzaminu: 25
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Borkowska, A., Domańska, Ł. (red.)(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS.
Borkowska A., Domańska, Ł. (red.).(2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wyd. PWN.
Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.
Walsh, K. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. PWN.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Ayres, J. (2019). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się. Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.
Borkowska, M. (2018). Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.
Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.
Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.
Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Link do zespołu: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Link do zespołu: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Z:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, dyskusja Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, dyskusja Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja, case study, dyskusja Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: