Niewerbalne metody komunikacji w rehabilitacji małego dziecka PC-5S-NMD
- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)
- Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności.
- Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy (metodyka wprowadzania pojęć).
- Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych.
- Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
- Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji.
- Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem.
- Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym.
W cyklu 2022L:
Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) - Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności. u dziecka małego |
W cyklu 2023L:
1.Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
W cyklu 2023Ln:
1.Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
W cyklu 2024L:
1.Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna główne założenia komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie rozwoju komunikacji małego dziecka.
Zna etapy rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej u małego dziecka.
Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.
Zna metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), podstawy języka migowego, narzędzia i strategie komunikacyjne wspierające rozwój mowy i zachowań komunikacyjnych.
Zna rolę komputera, mediów i nowych technologii we wspomaganiu rozwoju komunikacji małego dziecka. Zna zasady opracowania i doboru środków, pomocy i narzędzi komunikacyjnych.
Umiejętności
Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych dziecka w aspekcie zachowań niewerbalnych.
Potrafi omówić założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej z rodzicami.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji z dzieckiem w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
Potrafi opracować zestaw pomocy komunikacyjnych, uwzględniając poziom funkcjonowania dziecka.
Potrafi planować i stosować metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), podstawy języka migowego. Potrafi dobrać odpowiednią strategię wdrażania odpowiednich metod komunikacji z uwzględnieniem specyfiki rozwoju dziecka.
Potrafi określać rolę komputera, mediów i nowych technologii we wspomaganiu rozwoju dziecka.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2022L:
ESDM - Wczesny start Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; 2. Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2006; 3. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspoamagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002; 4. Grycman M., Kaniecka K. (1993). O wczesną stymulację umiejętności komunikacyjnych dzieci niepełnosprawnych” (w) Scholasticus Miesięcznik Popularnonaukowy 2 , Wyd. Popularnonaukowe Linea, Wrocław- Lublin 5. Grycman M., Smyczek A. (red.) (2004). Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Kraków 6. Kaczmarek B.B. (2004). Metoda Makaton we wspomaganiu porozumiewania się dzieci z zaburzeniami mowy i języka. (w) Dykcik W., Twardowski A. (red.) Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń PTP, Poznań 7. Kaczmarek B.B. (2009). Znaczenie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji dla teorii i praktyki rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. (w) Żółkowska T., Konopska L. (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej. US, Wyd. Print Group, Szczecin Kłoda M (2016)Dzieci mają głosu. Wspomaganie rozwoju umiejętności komunikacyjnych dzieci z zaburzeniami porozumiewania się . W:Piotrowicz R. (red) Małe dziecko-dużo pomysłów, APS 8. Lechowicz A.(1997). Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem (w) Przyjaciel Dziecka, Nr 1-3 9. Smyczek A. (2006). Wspomaganie rozwoju komunikacji i języka dzieci niepełnosprawnych dzieci od 1-go do 6-go roku życia (w) Król M., Taczała J., Kryszczyńska J. (red.) Co? Jak? Kiedy? I dlaczego? Możliwości diagnostyki i terapii dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w wieku od 1 do 6-go roku życia i wsparcia ich rodzin, Materiały konferencyjne, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem”, Zamość 10. Cichocka – Segiet K., „Dziecko niemówiące na ścieżce edukacyjnej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych” i „Diagnoza kompetencji szkolnych oraz indywidualne programy nauczania w pracy z uczniem nieposługującym się mową werbalną” w: red. Konieczna A., „Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka”,. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010; 11. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam., Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów, Kraków 2009; |
W cyklu 2023L:
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; |
W cyklu 2023Ln:
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; |
W cyklu 2024L:
1. Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Impuls, Kraków 2006; |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, praktycznego działania, problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, praktycznego działania, problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, praktycznego działania, problemowe. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 18 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 5 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 3 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: