Neurologia PC-5S-NEU
- Podstawy anatomii i fizjologii oraz przyczyny i objawy uszkodzenia OUN.
- Metody badań diagnostycznych w neurologii.
- Rozwój psychoruchowy dziecka i jego zaburzenia.
- Najczęstsze choroby i zespoły chorobowe OUN:
• mózgowe porażenie dziecięce,
• niepełnosprawność intelektualna – problemy medyczne i społeczne,
• wady rozwojowe mózgu i rdzenia,
• padaczki,
• urazy czaszkowo-mózgowe i ich następstwa,
• choroby naczyniowe mózgu.
W cyklu 2021L:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
W cyklu 2022L:
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie i potrafi scharakteryzować kolejne etapy rozwoju dziecka w kontekście dojrzewania układu nerwowego.
Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii.
Potrafi scharakteryzować zespoły objawów oraz przebieg prezentowanych w czasie zajęć chorób układu nerwowego u dzieci.
Zna i rozumie anatomię i fizjologię układu nerwowego oraz biologiczne podstawy mowy i myślenia.
Zna podstawy neuropsychologii.
Umiejętności
Posługuje się skalami oceniającymi rozwój psychomotoryczny. Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia, wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego.
Rozpoznaje zaburzenia rozwoju psychomotorycznego w pierwszych latach życia.
Potrafi analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Potrafi określać rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
Stosuje prawidłowo terminy określające najczęstsze zespoły objawów neurologicznych.
Potrafi wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego niezbędną do określania najczęstszych zespołów neurologicznych.
Potrafi wykorzystywać podstawy neuropsychologii; analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka.
Zbiera samodzielnie wywiad dotyczący zaburzeń mowy i innych objawów im towarzyszących.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną w przypadku chorób układu nerwowego.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób z chorobami i zespołami chorobowymi OUN, okazuje empatię w kontakcie z podopiecznymi.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura: Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J |
W cyklu 2022L:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
30 godzin kontaktowych (wykład) punkty ECTS – 1. |
W cyklu 2022L:
30 godzin kontaktowych (wykład) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: