Neurologopedia - NMPK PC-5S-NEN
- Wyjaśnienie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, SLI).
- Etiologia i patomechanizm zaburzenia.
- Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPK.
- Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPK.
- Diagnoza dzieci z NMPK - przegląd narzędzi diagnostycznych.
- Diagnoza na podstawie objawów..
- Metody wykorzystywane w terapii logopedycznej dzieci z NMPK
- Projektowanie programu terapii.
- Prowadzenie zajęć z dziećmi z NMPK.
W cyklu 2022L:
1.Utrwalenie terminologii (alalia; afazja-dziecięca, wrodzona, pierwotna; dysfazja; opóźniony rozwój mowy; niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia ośrodkowego, SLI). 2. Etiologia i patomechanizm zaburzenia 3. Zestawienie charakterystycznych objawów poszczególnych typów NMPO 4. Zaburzenia językowe i niejęzykowe w NMPO 5. Diagnoza dzieci z NMPO - przegląd narzędzi diagnostycznych. 6. Diagnoza na podstawie objawów. 6. Metody wykorzystywane w terapii logopedycznej dzieci z NMPO 7. Projektowanie programu terapii. 8. Obserwowanie zajęć logopedycznych z dzieckiem z diagnozą NMPO; omówienie zajęć, interpretacja obserwowanych objawów 9. Przeprowadzenie zajęć logopedycznych (w parach) z pacjentem z korowymi zaburzeniami mowy |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna różnorodną terminologię stosowaną w odniesieniu do zaburzeń mowy pochodzenia korowego.
Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomię i fizjologię układu nerwowego; podstawy neurologii w logopedii.
Rozróżnia poszczególne typy NMPK, wskazuje ich objawy oraz umie wyjaśnić patomechanizm różnych typów NMPK.
Potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia; wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego, analizować i stosować podstawy neurologii w logopedii.
Umie wyjaśnić różnice między NMPK a innymi trudnościami w słownym porozumiewaniu się.
Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii dzieci z NMPK.
Zna i rozumie zasady diagnostyki logopedycznej niedokształcenia mowy pochodzenia korowego; zasady diagnozy i terapii logopedycznej niedokształcenia mowy pochodzenia korowego.
Umie wyjaśnić dobór metod diagnostycznych i terapeutycznych stosownie do potrzeb pacjenta.
Zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń w mowie i w piśmie dzieci z NMPK.
Potrafi określać niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
Umie zaprojektować program terapii dla dziecka z NMPK.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Umie prowadzić zajęcia logopedyczne z dzieckiem z NMPK.
Potrafi planować i realizować metodykę rewalidacji indywidualnej.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby edukacyjne pacjenta z NMPK.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: 1. Dilling – Ostrowska E. (1982) ”Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. 2. Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. 3. Emiluta-Rozya D. 2007, „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”, Poradnik Językowy nr. 8, s.54-65. 4. Emiluta-Rozya D. 2008 "Madyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] J. Porajski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii, , Elipsa, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D. 2013, "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. 6. Herzyk A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin. 7. Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin. 8. Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa. 9. Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. 10. Kordyl Z. ( 1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa. 11. Kułakowska Z. współ. Konera W. (2003) „Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji”. Folium. Lublin 12. Kurowska M. (2008) „Rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi i samodzielnego wypowiadania u dzieci niedokształceniem mowy pochodzenia korowego”. [w:] Diagnoza i Terapia w Logopedii (red.) Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa. 13. Kurowska M. (2009) „Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. [w:] Poradnik Językowy z. 8, Warszawa. 14. Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniajace”[w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa. 15. Kurowska M. (2012) „Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego”. [w:] Poradnik Językowy z.10, Warszawa.. 16. Kurowska M. (2015) „Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”, "Poradnik Językowy", z.5, Warszawa. 17. Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 18. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 19. Parol U.Z. (1989) „ Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa. 20. Parol U.Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy o typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3. 21. Przybysz- Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański 22. Sovak M. „Alalia”, Logopedia 10, Lublin. 23. Stecko E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. w: „Zaburzenia mowy u dzieci – wczesnerozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 24. Zaleski T.(1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa 25. Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 26. Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Lorens G., Karwowska A., Wiecek-Poborczyk I.(2017) "GORA Gesty obrazujące ruchy artykulatorów", Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Emiluta- Rozya D. (2002) „Projekt ‘Badania mowy’” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. LITERATURA UZUPEŁNIJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Wykład, ćwiczenia, warsztaty, dyskusje, zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia, warsztaty 15 + 5 + 10 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Przygotowanie prezentacji, zajęć próbnych 20 Inne 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 godzin , ćwiczenia 5 godzin, warsztaty 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: