Neurologopedia - dyzartria PC-5S-NED
- Definicje pojęcia dyzartria.
- Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy.
- Przyczyny dyzartrycznych zaburzeń mowy.
- Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy: afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią.
- Nerwy czaszkowe - rodzaje, rola oraz objawy uszkodzeń.
- Mózgowe porażenie dziecięce – informacje ogólne o objawach i etiologii porażenia z uwzględnieniem danych dotyczących symptomatologii zaburzeń mowy i języka.
- Zasady diagnozy logopedycznej pacjenta z dyzartrią.
- Zasady terapii pacjentów z dyzartrią.
- Interpretacja trudności oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych zaobserwowanych u pacjentów z dyzartrią.
- Stosowanie narzędzi diagnostycznych do oceny pacjentów z dyzartrią.
- Badanie nerwów czaszkowych.
- Przebieg badania diagnostycznego, interpretacja wyników badania, formułowanie diagnozy opisowej.
- Techniki terapeutyczne wykorzystywane w terapii osób z dyzartrią.
- Próby tworzenia programów terapii logopedycznej dla zdiagnozowanych pacjentów.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD: ĆWICZENIA/WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych).
Zna i rozumie zagadnienia dyzartrii.
Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych.
Zna i rozumie zagadnienia dyzartrii.
Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii osób z dyzartrią o różnej etiologii.
Zna i rozumie zasady diagnozy i terapii logopedycznej, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz osób z dyzartrią.
Umiejętności
Trafnie rozpoznaje objawy, mechanizmy i rodzaje dyzartrii.
Potrafi planować i realizować pracę logopedyczną z pacjentem z dyzartrią.
Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy dyzartrii.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi zaplanować terapię logopedyczną w przypadku różnych typów dyzartrii.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z dyzartrią.
Okazuje empatię dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia.
Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Jauer-Niworowska, O. (2012). Zaburzenia dyzartryczne - próba przedstawienia patomechanizmu. Wybrane problemy diagnozy. Studia Pragmalingwistyczne s. 39-52. Kucińska, P. (2016). Wybrane przyczyny dyzartrii związane z lokalizacją uszkodzenia w obrębie układu nerwowego. „Otorynolaryngologia”, 15(1), 8-15. Pietrzyk, I., Seniów, J. (2013). Dyzartria w klinice osób dorosłych. Neurologia po Dyplomie. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: