Neurologopedia - afazja PC-5S-NEA
- Wprowadzenie do zagadnień afazjologii.
- Przyczyny afazji.
- Różnice między afazją a innymi zaburzeniami mowy pochodzenia centralnego.
- Wybrane klasyfikacje afazji.
- Opis i interpretacja afatycznych zakłóceń językowych w poszczególnych systemach języka.
- Czynniki kształtujące obraz zaburzeń językowych u osób z afazją.
- Zakres i przebieg logopedycznej diagnozy osoby z afazją.
- Podstawy teoretyczne terapii logopedycznej osób z afazją.
- Prezentacja narzędzi do badania pacjenta z afazją.
- Podstawowe metody i rodzaje ćwiczeń w różnych typach afazji.
- Afatyczne zaburzenia pisma i sposoby jego usprawniania.
- Prezentacja nagrań DVD z pacjentami z afazją.
- Omawianie wypowiedzi afatycznych zarejestrowanych w prezentowanych nagraniach.
- Hospitowanie zajęć logopedycznych z pacjentami z afazją prowadzonych przez wykładowcę.
- Przygotowanie konspektu zajęć logopedycznych dla prezentowanych pacjentów.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia/Warsztaty |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Ćwiczenia/Warsztaty |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna definicję afazji i podstawową terminologię afazjologiczną.
Zna i rozumie zagadnienia afazji.
Zna zagadnienia gerontologopedii.
Zna najważniejsze klasyfikacje afazji i rozumie ich teoretyczne uwarunkowania.
Zna i rozumie zagadnienia afazji.
Zna językowe objawy typów afazji (w obrębie poszczególnych klasyfikacji).
Zna i rozumie zagadnienia afazji.
Zna zasady prowadzenia diagnozy logopedycznej osoby z afazją.
Zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Zna metodykę terapii logopedycznej osób z afazją.
Zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Umiejętności
Potrafi obserwować i interpretować zachowania językowe i komunikacyjne osoby z afazją.
Potrafi diagnozować afazję i prowadzić jej terapię.
Potrafi stosować gerontologopedię.
Ma podstawowe umiejętności postępowania diagnostycznego w przypadku afazji.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Ma podstawowe umiejętności w zakresie terapii logopedycznej osób z afazją.
Potrafi przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych na specjalistycznych studiach z zakresu neurologopedii.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Ma świadomość odpowiedzialności w kontaktach z osobami z afazją i ich rodzinami, potrafi okazywać empatię dzieciom potrzebującym pomocy.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022Z:
LITERATURA: Literatura uzupełniająca: 4. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Herzyk, A. (1997). Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń. „Audiofonologia”, tom X., 83-101. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Seniów, J., Litwin, M. (2013). Afazja poudarowa. „Neurologia po dyplomie”, 8(2), 46-51. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA: Literatura uzupełniająca: 4. Szepietowska M., 2000, "Diagnoza neuropsychologiczna. Procedura i ocena", Lublin, Wyd. UMCS Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Adrilla, A. (2014). Aphasia Handbook,Florida: Florida International University. Herzyk, A. (1997). Taksonomia afazji. Kryteria klasyfikacji i rodzaje zespołów zaburzeń. „Audiofonologia”, tom X., 83-101. Knapczyk, M. Badanie zaburzeń komunikacji w afazji. (2017). Przegląd metod badań afazji w Polsce i na świecie, „Forum Logopedyczne”, nr 25, 193-204. Ormezowska, E., Zawirski, M., Jaskólski, D. (2012). Koncepcja dynamicznej lokalizacji funkcji w rehabilitacji afatycznych zaburzeń mowy. „Aktualności Neurologiczne”, 12(4), 215-221 Seniów, J., Litwin, M. (2013). Afazja poudarowa. „Neurologia po dyplomie”, 8(2), 46-51. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: