Metodyka nauczania i wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością wzroku PC-5S-NDW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wybrane aspekty rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym, rola rodziny we wspomaganiu rozwoju dziecka.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, system wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce i w innych krajach (kierunki i obszary wsparcia, oczekiwania, efekty, uwarunkowania i ewaluacja).
- Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego pod kątem trudności w realizacji wybranych treści, wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjno-rozwojowych dzieci niewidomych i słabowidzących.
- Adaptacja dzieci z niepełnosprawnością wzroku w przedszkolu.
- Organizacja i specyfika procesu nauczania-uczenia się dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. Cele dydaktyczne, wychowawcze, rehabilitacyjne. Zasady, metody, formy i środki dydaktyczne. Planowanie, realizacja i ewaluacja zajęć dydaktycznych.
- Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
- Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do pełnienia roli ucznia – kluczowe obszary wsparcia.
- Gotowość szkolna dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
- Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego i rehabilitacji.
W cyklu 2024L:
1. Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością wzroku. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie specyfikę rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Zna zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w grupie przedszkolnej w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
Zna i rozumie kluczowe obszary istotne w przygotowaniu dziecka niewidomego i słabowidzącego do pełnienia roli ucznia.
Umiejętności
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia z zakresu edukacji przedszkolnej dla dzieci niewidomych i słabowidzących.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zabawę dostosowaną do potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Potrafi zaplanować ćwiczenia wspierające dziecko z niepełnosprawnością wzroku w przygotowaniu do pełnienia roli ucznia.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na potrzeby dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Uwagi
W cyklu 2024L:
godziny kontaktowe: 30h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: