Metodyka zajęć pozalekcyjnych PC-5S-MZP
- Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
- Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Zajęcia pozalekcyjne -ich znaczenie w rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Planowanie zajęć pozalekcyjnych – metody, formy, środki.
- Dostosowanie zajęć pozalekcyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
W cyklu 2023L:
Pełny opis: - Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. - Zajęcia pozalekcyjne -ich znaczenie w rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. - Planowanie zajęć pozalekcyjnych – metody, formy, środki. - Dostosowanie zajęć pozalekcyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. |
W cyklu 2023Ln:
Pełny opis: - Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. - Zajęcia pozalekcyjne -ich znaczenie w rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. - Planowanie zajęć pozalekcyjnych – metody, formy, środki. - Dostosowanie zajęć pozalekcyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. |
W cyklu 2024L:
Pełny opis: - Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. |
W cyklu 2024Ln:
Pełny opis: - Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna metody i formy wychowania uczniów z niepełnosprawnością.
Zna zajęcia pozalekcyjne.
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi planować zajęcia pozalekcyjne.
Kompetencje społeczne
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania.
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia studenta/tki:
- aktywność w trakcie spotkań dydaktycznych,
- praca własna w trakcie spotkań dydaktycznych,
- współpraca w trakcie spotkań dydaktycznych w grupie,
Kryteria oceniania
- student/ka aktywnie uczestniczył/a w zajęciach,
- student/tka zrealizował/a ustalone dla przedmiotu wymogi
Opis metod kształcenia (uczenia się):
Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym:
- metody dydaktyczne eksponujące: - inscenizacja, - pokaz
- metody dydaktyczne podające: - opis, - pogadanka, - dyskusja kierowana.
- metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - referatu, - praca z tekstem, -prezentacja, - analiza przypadków, - refleksja krytyczna, - symulacyjna (warsztat praktyczny z wykorzystaniem elementów treningu aktorskiego)
Nakład pracy studenta/tki:
(z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = ok 25 godzin aktywności):
Godziny kontaktowe
- ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin.
Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.
Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 15 godzin
Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 15 godzin.
Łączna liczba godzin aktywności - 60 godzin
Liczba punktów ECTS – 3.
Literatura
Literatura ogólna
•Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, Jelenia Góra 2013
•Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.
•Flanczewska-Wolny M. (red.), Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywi¬stość, Impuls, Kraków 2007.
•Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004.
•Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – Wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Uniwersytet Opolski. Opole 2016; W tym m.in.: Rozdział 5. 5.3. Problematyka specjalnych potrzeb edukacyjnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej
•Korczak J., Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot. RzPDz, Warszawa 2012.
•Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014
•Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, PWN, Warszawa-Łódź, 2001.
W cyklu 2023L:
Literatura: •Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, Jelenia Góra 2013 •Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. •Flanczewska-Wolny M. (red.), Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywi¬stość, Impuls, Kraków 2007. •Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. •Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – Wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Uniwersytet Opolski. Opole 2016; W tym m.in.: Rozdział 5. 5.3. Problematyka specjalnych potrzeb edukacyjnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej •Korczak J., Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot. RzPDz, Warszawa 2012. •Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 •Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, PWN, Warszawa-Łódź, 2001. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: •Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSW, Jelenia Góra 2013 •Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001. •Flanczewska-Wolny M. (red.), Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywi¬stość, Impuls, Kraków 2007. •Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, GAJA, Zielona Góra 2004. •Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – Wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Uniwersytet Opolski. Opole 2016; W tym m.in.: Rozdział 5. 5.3. Problematyka specjalnych potrzeb edukacyjnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej •Korczak J., Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot. RzPDz, Warszawa 2012. •Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 •Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, PWN, Warszawa-Łódź, 2001. |
W cyklu 2024L:
Literatura: •Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, . KPSW, Jelenia Góra 2013 |
W cyklu 2024Ln:
Literatura: •Albański L., Gola S., (red), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, . KPSW, Jelenia Góra 2013 |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Efekty uczenia się: Zna cele wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zna metody i formy wychowania uczniów z niepełnosprawnością. Zna zajęcia pozalekcyjne. Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi planować zajęcia pozalekcyjne. Kompetencje społeczne Potrafi współpracować w grupie realizując zadania. Metody i kryteria oceniania: - aktywność w trakcie spotkań dydaktycznych, - praca własna w trakcie spotkań dydaktycznych, - współpraca w trakcie spotkań dydaktycznych w grupie, Kryteria oceniania - student/ka aktywnie uczestniczył/a w zajęciach, - student/tka zrealizował/a ustalone dla przedmiotu wymogi |
W cyklu 2023Ln:
Efekty uczenia się: Zna cele wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zna metody i formy wychowania uczniów z niepełnosprawnością. Zna zajęcia pozalekcyjne. Umiejętności Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi planować zajęcia pozalekcyjne. Kompetencje społeczne Potrafi współpracować w grupie realizując zadania. Metody i kryteria oceniania: - aktywność w trakcie spotkań dydaktycznych, - praca własna w trakcie spotkań dydaktycznych, - współpraca w trakcie spotkań dydaktycznych w grupie, Kryteria oceniania - student/ka aktywnie uczestniczył/a w zajęciach, - student/tka zrealizował/a ustalone dla przedmiotu wymogi |
W cyklu 2024L:
Efekty uczenia się: Umiejętności Metody i kryteria oceniania: - aktywność w trakcie spotkań dydaktycznych, Kryteria oceniania NAKŁAD PRACY STUDENTA Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin |
W cyklu 2024Ln:
Efekty uczenia się: Umiejętności Metody i kryteria oceniania: - aktywność w trakcie spotkań dydaktycznych, Kryteria oceniania NAKŁAD PRACY STUDENTA Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: