Metody pracy z dzieckiem i z uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji PC-5S-MZE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zasady pracy z dzieckiem i uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Organizacja procesu diagnostyczno–terapeutycznego w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Rodzaje, założenia, dobór rodzaju terapii do profilu zaburzenia zachowania i emocji dziecka i ucznia o zaburzonym rozwoju behawioralnym i emocjonalnym.
- Projektowanie terapii: przygotowanie repertuaru metod i technik uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe dziecka i ucznia oraz trudności wynikające z zaburzeń zachowania i emocji; obraz funkcjonowania środowiska rodzinnego i przedszkolnego/szkolnego a profil cech dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
W cyklu 2023L:
Dobór techniki pracy do dziecka z grupy zaburzeń zachowania i emocji: |
W cyklu 2023Ln:
Dobór techniki pracy do dziecka z grupy zaburzeń zachowania i emocji: |
W cyklu 2024L:
Dobór techniki pracy do dziecka z grupy zaburzeń zachowania i emocji: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie zasady pracy z dzieckiem i uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna założenia wdrażania, prowadzenia, ewaluacji procesu diagnostyczno-terapeutycznego dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Zna rodzaje terapii oraz charakteryzuje metody pracy kierowane do dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy zaburzonego rozwoju behawioralnego, emocjonalnego; dokonywać ich oceny, krytycznego wnioskowania, syntezy.
Potrafi dobrać rodzaj terapii w odniesieniu do dziecka i ucznia lub grupy dzieci o podobnych cechach profilu zaburzenia zachowania i emocji.
Potrafi zaplanować przebieg terapii dobierając odpowiednie metody, techniki pracy z dzieckiem i uczniem o zaburzonym rozwoju behawioralnym i emocjonalnym.
Potrafi w grupie zadaniowej zaprojektować plan terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji oraz podejmować w nim wiodącą rolę, w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do współpracy i aktywnego uczestnictwa w grupie realizującej zadania terapeutyczne.
Prezentuje postawę otwartą na trudności i potrzeby dzieci i młodzieży o zaburzonym rozwoju behawioralnym i emocjonalnym.
Literatura
W cyklu 2023L:
100 sposobów na pamięć. (2015). Biblioteka Gazety Wyborczej: Warszawa, |
W cyklu 2023Ln:
Baranowska, W. (red.)., (2009). ADHD. Polemiki i badania. Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, |
W cyklu 2024L:
Baranowska, W. (red.)., (2009). ADHD. Polemiki i badania. Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, |
Uwagi
W cyklu 2023L:
link do zespołu Teams: Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, pogadanka, dyskusja. Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, pogadanka, dyskusja. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, pogadanka, dyskusja. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: