Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - 2 PC-5S-MZA2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach specjalnych.
- Metody i formy usprawniania funkcji poznawczych (m.in. pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie) uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
- Metody i formy usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Metody usprawniające funkcjonowanie społeczno-emocjonalne.
- Metody i formy usprawniania mowy i komunikacji.
- Zasady wyznaczania kierunków działań diagnostyczno-terapeutycznych.
- Zasady programowania jednostki metodycznej – konstruowanie scenariuszy zajęć.
- Program zajęć rewalidacyjnych – projektowanie w oparciu o diagnozę i opis indywidualnego przypadku ucznia z ASD i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
W cyklu 2023Z:
Rewalidacja- podstawowe pojęcia, cele, zasady |
W cyklu 2024Z:
Rewalidacja- podstawowe pojęcia, cele, zasady |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje rewalidacji uczniów z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji programu rewalidacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Literatura
W cyklu 2023Z:
2.Binder, G. (2003), Michaelis, R. (2003) Trudności w nauce. Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem. Warszawa. 3.Bojanowska-Frydrysiak, (2009). Zagadki logiczno – matematyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 4.Częścik, J. (2010). Pomyśl i zgadnij. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 5.Janiszewska, B. (2007). Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo 6.Matiugin, I. J. (1997) Jak rozwijać pamięć i uwagę Waszego dziecka. Piła. 7.Słodownik – Rycaj, E. (2001). Gry i zabawy językowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Literatura uzupełniająca: 1.Eliot, E (2010). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia? (przeł. A. Jankowski). Poznań: Wyd. Media Rodzina sp zoo. 2.Eliot, E. (2011). Różowy mózg, niebieski mózg. Jak niewielkie różnice w mózgach dziewczynek i chłopców mogą stać się przepastne i co z tym zrobić? (tłum. K. Pawłowski). Poznań: Wyd. Media Rodzina sp zoo |
W cyklu 2024Z:
1.Ames, L., B., Baker, S., M., Ilg., F., L. (1994, 2013). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Sopot: GWP. 2.Binder, G. (2003), Michaelis, R. (2003) Trudności w nauce. Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem. Warszawa. 3.Bojanowska-Frydrysiak, (2009). Zagadki logiczno – matematyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 4.Częścik, J. (2010). Pomyśl i zgadnij. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 5.Janiszewska, B. (2007). Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo 6.Matiugin, I. J. (1997) Jak rozwijać pamięć i uwagę Waszego dziecka. Piła. 7.Słodownik – Rycaj, E. (2001). Gry i zabawy językowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Literatura uzupełniająca: 1.Eliot, E (2010). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia? (przeł. A. Jankowski). Poznań: Wyd. Media Rodzina sp zoo. 2.Eliot, E. (2011). Różowy mózg, niebieski mózg. Jak niewielkie różnice w mózgach dziewczynek i chłopców mogą stać się przepastne i co z tym zrobić? (tłum. K. Pawłowski). Poznań: Wyd. Media Rodzina sp zoo |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 5 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia- 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie z oceną |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: W ramach ćwiczenń zaplanowano 15 godzin hospitacji SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie z oceną |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: