Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - 1 PC-5S-MZA1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych.
- Metody i formy usprawniania funkcji poznawczych (m.in. pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie) uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Metody i formy usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Metody usprawniające funkcjonowanie społeczno-emocjonalne.
- Metody i formy usprawniania mowy i komunikacji.
- Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych a trudności w nabywaniu umiejętności czytania, pisania i uczenia się matematyki. Metody i techniki wspierające rozwój umiejętności szkolnych.
- Zasady wyznaczania kierunków działań diagnostyczno-terapeutycznych.
- Zasady programowania jednostki metodycznej – konstruowanie scenariuszy zajęć.
- Program zajęć rewalidacyjnych – projektowanie w oparciu o diagnozę i opis indywidualnego przypadku ucznia z ASD.
W cyklu 2023Z:
1. Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych. |
W cyklu 2024Z:
1. Podstawy prawne, zadania i zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje rewalidacji uczniów z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji programu rewalidacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
1. Oleńska-Pawlak, T., Wyczesany, J., Majewicz, P., Wójcik, A., Klaczak, M., Prożych, A., & Sitarczyk, M. (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. Akty prawne: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: