Metodyka nauczania w edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabowidzących PC-5S-MWS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Organizacja i specyfika procesu nauczania-uczenia się uczniów słabowidzących w młodszym wieku szkolnym: zasady nauczania w tyflodydaktyce, cele dydaktyczne, wychowawcze i rehabilitacyjne, zasady doboru optymalnych metod, form i środków nauczania, planowanie zajęć zintegrowanych – wzory sporządzania konspektów i scenariuszy zajęć lekcyjnych i dziennych.
- Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej pod kątem trudności w realizacji wybranych treści (klasy I-III) wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjno-rozwojowych uczniów słabowidzących oraz planowanie strategii tyflodydaktycznych w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczo-społecznej, zdrowotno-ruchowej.
- Specyfika procesu rozwoju umiejętności czytania, pisania i liczenia przez uczniów słabowidzących oraz sposoby wspomagania nabywania tych sprawności.
- Komunikacja językowa w nauczaniu uczniów słabowidzących: zasady formułowania przez tyflopedagoga komunikatów objaśniających, opisów ustnych i pisemnych, poleceń, najczęstsze błędy popełniane w komunikacji z osobą słabowidzącą, styl komunikacji i refleksyjność tyflopedagoga a realizacja celów rehabilitacyjnych.
- Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz aranżacja optymalnego stanowiska pracy dla uczniów słabowidzących kształcących się w systemie segregacyjnym i inkluzyjnym: adaptacja przestrzeni fizycznej do potrzeb percepcyjnych osób słabowidzących, dydaktyczne i psychologiczne konsekwencje wybranych modeli rozmieszczania i aranżacji stanowisk pracy w klasie szkolnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w klasach I – III dla uczniów słabowidzących.
Zna zasady doboru i adaptacji pomocy dydaktycznych i środków tyflotechnicznych dla uczniów słabowidzących stosowanych w trakcie realizacji określonych treści programowych.
Zna i rozumie zasady poprawnego komunikowania się nauczyciela z uczniami słabowidzącymi.
Umiejętności
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia z zakresu edukacji wczesnoszkolnej dla uczniów słabowidzących, w tym m.in. przygotować scenariusz zajęć wraz z zaadaptowanymi pomocami dydaktycznymi.
Potrafi zinterpretować wyniki badań naukowych dotyczących trudności uczniów słabowidzących w nabywaniu podstawowych umiejętności szkolnych oraz prawidłowo zaplanować oddziaływania wspomagające rozwój tych umiejętności.
Potrafi dokonać adaptacji przestrzeni szkolnej i przygotować stanowisko pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia słabowidzącego.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na problemy doświadczane przez uczniów słabowidzących oraz prezentuje wobec uczniów właściwą postawę.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć dydaktycznych z uczniami słabowidzącymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: