Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu PC-5S-MWP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.
- Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.
- Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym.
- Realizacja celów rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym.
- Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.
- Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych.
- Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo-werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM).
- Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu.
- Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym
- Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania.
W cyklu 2021L:
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. |
W cyklu 2022L:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem adaptacji treści nauczania i wychowania do specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych dzieci niesłyszących oraz słabosłyszących; realizowane programy nauczania w placówkach przedszkolnych specjalnych dla dzieci z wadą słuchu oraz integracyjnych.
Ma szeroką uporządkowaną wiedzę na temat celu wychowania przedszkolnego, zadań profilaktyczno-wychowawczych oraz rewalidacyjnych przedszkola, metod i form pracy stosowanych na poziomie edukacji przedszkolnej dzieci z uszkodzonym narządem słuchu oraz potrzebę organizowania przestrzeni przedszkolnej i optymalnego stanowiska pracy.
Ma szeroką wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci z wadą słuchu, prowadzenia dialogu w języku fonicznym oraz w języku migowym.
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania, organizacji zabawy, nauki i wypoczynku i rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego wychowania.
Zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania.
Umiejętności
Potrafi analizować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz rewalidacyjne z dziećmi z wadą słuchu, określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele w tym cele rewalidacyjne, zastosowane metody, formy, oraz etapy zajęć, dobór zabaw i ćwiczeń, poprawność toku metodycznego, uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci słabosłyszących i niesłyszących oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w PJM.
Potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, rodzaje zabaw i ćwiczeń; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się dwujęzycznego w toku wychowania przedszkolnego dzieci niesłyszących.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zabaw, zajęć dydaktyczno–wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących.
Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia przedszkolne biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się w języku fonicznym (werbalnym), oraz migowym (PJM).
Poddać refleksji własne oraz obserwowanymi działaniami edukacyjno-wychowawczymi, rewalidacyjnymi; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności surdopedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Ponoszenia odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą i rewalidacyjna, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z uczniami niesłyszącymi, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji.
Przestrzega zasad moralnych i etycznych pracy surdopedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu ,
Egzamin pisemny
godziny kontaktowe (60h)
przygotowanie się do zajęć 25 h
przygotowanie się do egzaminu 20 h
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna w placówkach specjalnych wychowania przedszkolnego dla dzieci słabosłyszących, niesłyszących
Literatura
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r.
Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982.
Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990.
Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005
Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012
Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000
Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011.
Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.
Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.
Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r.
Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993
Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa
W cyklu 2021L:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. |
W cyklu 2022L:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów |
W cyklu 2023L:
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu , |
W cyklu 2024L:
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu , |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: