Metodyka nauczania w edukacji wczesnoszkolnej uczniów niewidomych PC-5S-MWN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Organizacja i specyfika procesu nauczania-uczenia się uczniów niewidomych w młodszym wieku szkolnym: poglądowość w nauczaniu, cele dydaktyczne, wychowawcze i rehabilitacyjne, zasady doboru optymalnych metod, form i środków nauczania, planowanie, realizacja i ewaluacja zajęć zintegrowanych.
- Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej pod kątem trudności w realizacji wybranych treści (klasy I-III) wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjno-rozwojowych uczniów niewidomych oraz planowanie strategii tyflodydaktycznych w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczo-społecznej, zdrowotno-ruchowej.
- Specyfika procesu rozwoju umiejętności czytania, pisania i liczenia przez uczniów niewidomych oraz sposoby wspomagania nabywania tych sprawności.
- Kategorie i funkcje pomocy tyflodydaktycznych, adaptacja, dobór i sposoby wykorzystywania środków dydaktycznych w realizacji określonych treści programowych w edukacji wczesnoszkolnej uczniów niewidomych.
- Komunikacja językowa w nauczaniu uczniów niewidomych: bariery komunikacyjne i podstawowe strategie ich przezwyciężania, zasady formułowania przez tyflopedagoga komunikatów objaśniających, opisów ustnych i pisemnych, poleceń, styl komunikacji i refleksyjność tyflopedagoga a realizacja celów rehabilitacyjnych, kompetencje pragmatyczne w komunikacji a niewidzenie.
- Organizowanie przestrzeni szkolnej oraz aranżacja optymalnego stanowiska pracy dla uczniów niewidomych kształcących się w systemie segregacyjnym i inkluzyjnym.
- Współpraca nauczyciela uczniów z niepełnosprawnością wzroku z rodziną, innymi nauczycielami i specjalistami: zasady i efektywność wsparcia tyflopedagogicznego dla rodziców uczniów, najczęstsze trudności tyflopedagogów we współpracy z rodzicami, strategie rozwiązywania sytuacji konfliktowych, modele współpracy ze specjalistami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w klasach I – III dla uczniów niewidomych.
Zna i rozumie elementy specjalne w strategiach realizacji wybranych treści polonistycznych, matematycznych, przyrodniczych i ruchowych w edukacji wczesnoszkolnej uczniów niewidomych.
Zna rodzaje, funkcje i możliwości zastosowania pomocy tyflopedagogicznych w pracy dydaktycznej z uczniem niewidomym w młodszym wieku szkolnym.
Zna i rozumie specyficzne potrzeby komunikacyjne uczniów niewidomych i wie, jak organizować proces kształcenia w celu ich zaspokojenia.
Umiejętności
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia zintegrowane dla uczniów niewidomych, w tym m.in. przygotować scenariusz zajęć wraz z zaadaptowanymi pomocami dydaktycznymi.
Potrafi generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów w pracy dydaktycznej z uczniem niewidomym w młodszym wieku szkolnym.
Potrafi zaadaptować stanowisko pracy i przestrzeń klasy do potrzeb ucznia niewidomego.
Kompetencje społeczne
Potrafi efektywnie współpracować z rodzicami uczniów z niepełnosprawnością wzroku oraz nauczycielami i innymi specjalistami.
Wykazuje wrażliwość wobec edukacyjnej i psychospołecznej sytuacji ucznia niewidomego.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć dydaktycznych z uczniami niewidomymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: