Modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji PC-5S-MWI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wczesna interwencja a wczesne wspomaganie rozwoju jako kompleksowa, skoordynowana pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje.
- Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.
- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.
- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce.
- Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce.
- Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR).
- Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny).
W cyklu 2021Z:
pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. |
W cyklu 2022Z:
pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. |
W cyklu 2022Zn:
pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. |
W cyklu 2023Z:
pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. |
W cyklu 2024Z:
pomoc dziecku i rodzinie - pojęcia, założenia, zadania i funkcje. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Definiuje podstawowe pojęcia: wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, interwencja kryzysowa.
Zna i rozumie zasady organizacji opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.
Zna i rozumie zasady organizacji, modele i standardy organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny oraz wczesnej interwencji terapeutycznej.
Zna założenia biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności. Zna możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.
Student zna założenia modelu kompleksowej, wielospecjalistycznej, transdyscyplinarnej wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny.
Umiejętności
Potrafi opisać organizację, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej, założenia nowego modelu organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w działaniach międzysektorowych.
Potrafi analizować organizację opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.
Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie transdyscyplinarnego, kompleksowego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad od członków zespołu w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i społeczne.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2022Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2022Zn:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2023Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
W cyklu 2024Z:
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ETCS - 1 |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ETCS - 1 |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ETCS - 1 |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ETCS - 1 |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ETCS - 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: