Metodyka wspomagania rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka PC-5S-MWE
- Rozwój społeczny i emocjonalny – usystematyzowanie wiedzy, przypomnienie wiadomości.
- Podstawy rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.
- Znaczenie wczesnych interakcji dla dalszego rozwoju emocjonalno- społecznego dziecka.
- Diagnozowanie dziecięcych umiejętności społecznych, a planowanie działań terapeutycznych.
- Metody nauczania umiejętności społecznych (modelowanie, odgrywanie ról, udzielanie informacji zwrotnych, transfer).
- Jak pomóc dziecku poradzić sobie z emocjami? Etapy pracy nad wyrażaniem emocji.
- Planowanie działań wspierających rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.
- Metody wspierające rodzinę w działaniach wspierających rozwój społeczno- emocjonalny dziecka.
W cyklu 2023Z:
Zasady wspomagania rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci. |
W cyklu 2024Z:
Zasady wspomagania rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju emocjonalno-społecznego, wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
Zna i rozumie rolę socjalizacji i uspołeczniania dziecka.
Zna metodykę treningu interakcji między małym dzieckiem i rodzicami lub opiekunami.
Zna i rozumie metodykę wieloprofilowego usprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym.
Zna i rozumie rolę warsztatu pracy specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować okresy rozwojowe dziecka oraz wskazań kluczowe obszary wspomagania rozwoju emocjonalnego i społecznego.
Potrafi określać rolę socjalizacji i uspołeczniania dziecka.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
Potrafi opracować i przeprowadzić zadania terapeutyczne do realizacji w domu, uwzględniając codzienne czynności pielęgnacyjne rodziców.
Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju. Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców jak i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy.
Potrafi planować i realizować metodykę treningu interakcji między małym dzieckiem i jego rodzicami lub opiekunami.
Potrafi planować metodykę wieloprofilowego usprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym.
Potrafi określać rolę warsztatu pracy specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Brzezińska A. I. Psychologiczne portrety człowieka, GWP |
W cyklu 2024Z:
Brzezińska A. I. Psychologiczne portrety człowieka, GWP |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Wiedza: prezentacja wykładowcy, rozmowa kierowana, analiza literatury Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Wiedza: prezentacja wykładowcy, rozmowa kierowana, analiza literatury Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: