Metodyka wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego i poznawczego małego dziecka PC-5S-MWD
Okresy rozwojowe dziecka oraz kluczowe obszary rozwoju percepcyjno-motorycznego I poznawczego.
Metody wspomagania rozwoju percepcyjno- motorycznego dziecka - cele i założenia.
- Metody wspomagania rozwoju ruchowego.
- Zabawy izometryczne a aktywizacja aparatu mowy.
- Terapia manualna - aktywizacja dłoni dziecka w badaniu otoczenia.
- Trening percepcyjno-motoryczny w procesie uczenia.
- Gry i zabawy stymulacje rozwój intelektualny małego dziecka.
- Metody wspomagające procesy samoregulacji u dzieci.
Planowanie procesu terapii.
- Diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wyznaczanie kierunku pracy terapeutycznej.
- Opracowanie strategii współpracy z rodzicami.
W cyklu 2023Z:
Integracja percepcyjno-motoryczna - poziomy i etapy w procesie uczenia |
W cyklu 2024Z:
Okresy rozwojowe dziecka oraz kluczowe obszary rozwoju percepcyjno-motorycznego, emocjonalno- społecznego oraz poznawczego. |
W cyklu 2024Zn:
Okresy rozwojowe dziecka oraz kluczowe obszary rozwoju percepcyjno-motorycznego, społeczno - emocjonalnego oraz poznawczego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii małego dziecka akcentujące znaczenie zaburzeń percepcyjno-motorycznych w rozwoju małego dziecka.
Zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
Zna metodykę edukacji banalnej, stymulacji i integracji sensorycznej.
Zna rolę wspomagania rozwoju intelektualnego małego dziecka.
Zna i rozumie metodykę wczesnej edukacji.
Zna i rozumie metodykę wieloprofilowego usprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym.
Zna i rozumie rolę warsztatu pracy specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować okresy rozwojowe dziecka oraz wskazań kluczowe obszary wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego I poznawczego.
Potrafi określać rolę wspomagania rozwoju intelektualnego.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym oraz w wieku przedszkolnym.
Potrafi planować i realizować metodykę wczesnej edukacji.
Potrafi opracować i przeprowadzić zadania terapeutyczne do realizacji w domu, uwzględniając codzienne czynności rodziców.
Potrafi planować metodykę edukacji bazalnej, stymulacji i integracji sensorycznej.
Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju. Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców jak i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy.
Potrafi planować metodykę wieloprofilowego usprawniania i organizacji współpracy w zespole interdyscyplinarnym.
Potrafi określać rolę warsztatu pracy specjalisty z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Matyja M. , Gogola A. (2010) Edukacja sensomotoryczna niemowląt. Katowice |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIEJAJĄCA |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIEJAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Z:
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Metody kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2024Zn:
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Metody kształcenia: Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: