Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-MWA1
TREŚCI PROGRAMOWE
TREŚCI WYKŁADÓW:
- Cele, istota i znaczenie wczesnej interwencji dla przebiegu procesu terapeutycznego oraz poziomu funkcjonowania dziecka z ASD.
- Standardy wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu systemowym.
- Praca w zespole terapeutycznym wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.
- Strategie terapeutyczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka.
- Wczesna interwencja terapeutyczna: metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (Early Start Denver Model ESDM).
TREŚCI ĆWICZEŃ:
- Wczesne symptomy zaburzeń autystycznych w rozwoju poznawczym, mowy i społecznym dziecka (0-6 r.ż).
- Wpływ zaburzenia i poziomu funkcjonowania dziecka na kompetencje komunikacyjne oraz poznawcze i społeczne.
- Deficyty komunikacyjne w mowie dziecka z autyzmem: deficyty ilościowe (ograniczenia, opóźnienia, brak mowy), deficyty jakościowe (echolalia, użycie zaimków, neologizmy, metafory, język stereotypowy, deficyty w artykułowaniu) i deficyty w pragmatycznym użyciu języka.
- Rozumienie mowy, odniesienie percepcji mowy do teorii umysłu i centralnej koherencji.
- Sposoby kształtowania umiejętności przedjęzykowych dziecka (wspólne pole uwagi, naprzemienność).
- Problemy z nabywaniem systemu językowego przez wysoko funkcjonujące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Zespołem Aspergera).
- Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych (naśladowanie, uwaga, motywacja, współdziałanie, wskazywanie itd.).
- Funkcja i wykorzystanie zabawy w terapii małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmem.
- Tworzenie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z diagnozą autyzmu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu proces zaburzonego rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Pracować w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami; kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: