Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-MWA
- Cele, istota i znaczenie wczesnej interwencji dla przebiegu procesu terapeutycznego oraz poziomu funkcjonowania dziecka z ASD.
- Standardy wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu systemowym.
- Praca w zespole terapeutycznym wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.
- Strategie terapeutyczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju małego dziecka.
- Wczesna interwencja terapeutyczna: metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (Early Start Denver Model ESDM).
- Wczesne symptomy zaburzeń autystycznych w rozwoju poznawczym, mowy i społecznym dziecka (0-6 r.ż).
- Wpływ zaburzenia i poziomu funkcjonowania dziecka na kompetencje komunikacyjne oraz poznawcze i społeczne.
- Deficyty komunikacyjne w mowie dziecka z autyzmem: deficyty ilościowe (ograniczenia, opóźnienia, brak mowy), deficyty jakościowe (echolalia, użycie zaimków, neologizmy, metafory, język stereotypowy, deficyty w artykułowaniu) i deficyty w pragmatycznym użyciu języka.
- Rozumienie mowy, odniesienie percepcji mowy do teorii umysłu i centralnej koherencji.
- Sposoby kształtowania umiejętności przedjęzykowych dziecka (wspólne pole uwagi, naprzemienność).
- Problemy z nabywaniem systemu językowego przez wysoko funkcjonujące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Zespołem Aspergera).
- Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych (naśladowanie, uwaga, motywacja, współdziałanie, wskazywanie itd.).
- Funkcja i wykorzystanie zabawy w terapii małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmem.
- Tworzenie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z diagnozą autyzmu.
W cyklu 2022L:
Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. -Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11 |
W cyklu 2023L:
Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. -Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11 |
W cyklu 2024L:
Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. -Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11 |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu wczesne symptomy autyzmu, a w tym proces zaburzonego rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna i rozumie metodykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w tym koncepcje wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna i rozumie zasady planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać wczesne symptomy autyzmu.
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi analizować metodykę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a w tym projektować i przeprowadzać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Potrafi pracować w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami; kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej, dostrzega potrzeby samodoskonalenia się.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022L:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego linki: |
W cyklu 2023L:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego linki: |
W cyklu 2024L:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego linki: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: 1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja 2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków 3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 15+30 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwium- 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 4 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: 1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja 2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków 3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 15+30 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwium- 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 4 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: 1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja 2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków 3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 15+30 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwium- 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: