Metody usprawniania widzenia - 1 PC-5S-MUW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Założenia rehabilitacji wzroku słabowidzących.
- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.
- Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.
- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia.
- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci w różnym wieku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady rehabilitacji widzenia - wybrane metody i programy rehabilitacji.
Zna model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących i założenia rehabilitacji wzroku.
Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci w różnym wieku.
Umiejętności
Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.
Potrafi stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową; analizować i oceniać metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym, a także stosować wybrane metody i programy wspomagania i oceniać wsparcie techniczne w zakresie rehabilitacji wzroku.
Potrafi dokonać wyboru pomocy dydaktycznych do celów usprawniania widzenia, zależnie od możliwości wzrokowych, wykonawczych i poznawczych dziecka słabowidzącego.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób słabowidzących.
Wykazuje zrozumienie dla znaczenia pomocy rehabilitacyjnych w budowaniu samodzielności osób słabowidzących. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: