Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - 1 PC-5S-MUN1
WYKŁAD
1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
2. Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
3. Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.
4. Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
5. Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
6. Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
7. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.
8. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych.
9. Sport dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – m.in. ruch „Olimpiad specjalnych”.
10. Charakterystyka wybranych zespołów genetycznych, zespołów neurologicznych, zaburzeń rozwojowych.
11. Sposoby kształtowania asertywności u osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
12. Zachowania trudne, regres, meltdown, przeciążenie – przyczyny i strategie postępowania.
13. Autorstwo własnego życia.
ĆWICZENIA
1. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
2. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
3. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres.
4. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
5. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
6. Współpraca z rodzicami ucznia.
W cyklu 2022Z:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. |
W cyklu 2022Zn:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. |
W cyklu 2023Z:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. |
W cyklu 2023Zn:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. |
W cyklu 2024Z:
Wykład/Ćwiczenia - Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. - Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. - Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. - Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. - Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. - Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. |
W cyklu 2024Zn:
ĆWICZENIA 1. Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 2. Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 3. Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres. 4. Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. 5. Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 6. Współpraca z rodzicami ucznia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania.
Zna i rozumie znaczenie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywanie oraz modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Zna i rozumie rolę współpracy z rodziną, nauczycielami i specjalistami.
Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i opracowywać oraz modyfikować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.
Potrafi organizować przestrzeń szkolną oraz optymalne stanowisko pracy; współpracować z rodziną, nauczycielami i specjalistami.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie uczniów.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
- wykład informacyjny i prezentacja multimedialna,
- studia przypadków,
- dyskusja dydaktyczna - "burza mózgów",
- problemowa,
- film,
- instruktaż,
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do testu 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Literatura
OBOWIĄZKOWA
1. Bobińska, K., Pietras T., Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd. Continuo.
2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań. Wyd. UAM.
3. Fornalik, I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź. Wyd. Fundacja JiM
4. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Katowice-Kraków. Wyd. U.Ś.
5. Głodkowska J., Giryński, A. Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną - czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
6. Głodkowska J., Giryński, A. (2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa. Wyd. APS.
7. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - od bierności do aktywności. Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
8. Głodkowska ,J., Giryński, A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.
9. Głodkowska, J., Pańczyk, J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej. Wyd. WSPS-APS.
10. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot. GWP
11. Kościelak, R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa. Wyd. WSiP.
12. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia umysłowego. Warszawa. Wyd. PWN.
13. Palak, Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji. Lublin. Wyd. UMCS.
14. Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa. Wyd. APS.
15. Zakrzewska – Manterys, E. (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa. Wyd. U.W
16. Zeszyty Naukowe. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo. Warszawa. Wyd. APS.
17. Wiśniewska, M. (2022). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków. Oficyna Wyd. IMPULS
UZUPEŁNIAJĄCA
1. Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski Warszawa. Wyd. APS, Wyd. UW
2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011
3. Kaczan T., Śmigiel R. (2012). Wczesna interwencja i wspomagania rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: IMPULS.
4. Maciarz A., Janiszewska-Nieścioruk, H. Ochonczenko, Z. (2001).(red.). Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.
5. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa. Wyd. UW
6. Plichta, P., Jagoszewska I. i in. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków. Oficyna Wyd. IMPULS
7. Szkoła Specjalna. Warszawa. Wyd. APS
8. Wiśniewska M. (2013). Ćwiczenia językowe cz. 1. Propozycje zadań dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami w komunikacji językowej. Gdańsk: Harmonia.
9. Wiśniewska M. (2015). Profil sensoryczny dziecka. Gdańsk: PTP-P.
10. Wiśniewska M. (2016). Ćwiczenia językowe cz. 2. Propozycje zadań dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami w komunikacji językowej. Gdańsk: Harmonia.
W cyklu 2022Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2022Zn:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2023Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2023Zn:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2024Z:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład-12, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do testu 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: wykład-12, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do testu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do testu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: wykład-15, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do testu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Zn:
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: