Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - 2 PC-5S-MUA2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej i szkole przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Charakterystyka funkcjonowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Zasady pracy z uczniem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych. Strukturalizacja otoczenia.
- Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną.
- Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. Cele i zadania edukacji.
- Metody i formy pracy usprawniające zaburzone funkcje społeczno-emocjonalne, poznawcze, motoryczne, komunikację, stymulacja sensoryczna. Trening czystości, rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
- Tworzenie pomocy dydaktycznych.
- Planowanie pracy dydaktyczno–wychowawczej w szkole podstawowej – scenariusze zajęć edukacyjnych.
- Sytuacja edukacyjna ucznia w szkole przysposabiającej do pracy.
- Planowanie pacy dydaktyczno-wychowawczej w szkole przysposabiającej do pracy - scenariusze zajęć edukacyjnych
- Metodyka zajęć aktywizujących w grupie szkolnej. Rozwijanie zamiłowań i zainteresowań, a doradztwo zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego ucznia (osób) z ASD i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
W cyklu 2023Z:
Treści wykładu: Treści ćwiczeń: Treści warsztatów: |
W cyklu 2024Z:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w placówkach szkolnych. Wiedza i umiejętności przekazane podczas wykładów i ćwiczeń budują bazę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Treści wykładu: Treści ćwiczeń: Treści warsztatów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu proces zaburzonego rozwoju uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje wychowania i kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć dydaktycznych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu wychowania i kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia dydaktyczne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym na różnych etapach kształcenia w placówkach specjalnych dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.) (2022). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Mesibov, G., Thomas J., Chapman, M., Schopler, E. (2009). TTAP: Waligórska, A. (2023). Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu. W: D. Bednarek, H. Bednarek (red.). Psychologia edukacyjna (s. 333-350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2024Z:
Mesibov, G., Thomas J., Chapman, M., Schopler, E. (2009). TTAP: Pietras T., Podgórska-Jachnik D., Sipowicz K., Witusik A. (red.) (2022). Spektrum autyzmu - od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ... (s. 227-234 PDF) |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Warunki zaliczenia wykładu: Warunki zaliczenia ćwiczeń: Warunki zaliczenia warsztatów: Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: