Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - 1 PC-5S-MUA1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, adaptacja treści i realizacja w stosunku do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów z ASD.
- Metodyka zajęć aktywizujących w grupie szkolnej. Rozwijanie zamiłowań i zainteresowań, a doradztwo zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego ucznia (osób) z ASD.
- Współorganizowanie zajęć dydaktycznych (co-teaching) przez nauczyciela wspierającego ucznia z ASD i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi.
W cyklu 2022L:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w placówkach szkolnych. Wiedza i umiejętności przekazane podczas wykładów i ćwiczeń budują bazę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Tematy: |
W cyklu 2023L:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w placówkach szkolnych. Wiedza i umiejętności przekazane podczas wykładów i ćwiczeń budują bazę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Tematy: |
W cyklu 2024L:
Tematy wykładu: Tematy ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu proces zaburzonego rozwoju uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje wychowania i kształcenia uczniów z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia w placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu wychowania i kształcenia uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia dydaktyczne dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia w placówkach integracyjnych i ogólnodostępnych, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura: Bowen M., Plimey L. (2012). Włączanie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Warszawa: Fundacja Synapsis. Faherty, C. (2016). AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Grandin T. (2017). Autyzm a problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. Grandin T., Panek R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Jak. Maas, V. (2005). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Porter, J. (2016). Autyzm a czytanie ze zrozumieniem. Gdańsk: Harmonia. Stojanowski, J. (2020). TACY JESTEŚMY. Karty pracy dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz trudnościami z wyrażaniem emocji. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji szkolnej podstawowej i ponadpodstawowej) Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2023L:
Literatura: Bowen M., Plimey L. (2012). Włączanie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Warszawa: Fundacja Synapsis. Faherty, C. (2016). AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Grandin T. (2017). Autyzm a problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. Grandin T., Panek R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Jak. Maas, V. (2005). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Porter, J. (2016). Autyzm a czytanie ze zrozumieniem. Gdańsk: Harmonia. Stojanowski, J. (2020). TACY JESTEŚMY. Karty pracy dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz trudnościami z wyrażaniem emocji. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji szkolnej podstawowej i ponadpodstawowej) Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024L:
Literatura: Bowen M., Plimey L. (2012). Włączanie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Warszawa: Fundacja Synapsis. Faherty, C. (2016). AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Kraków: WUJ. Grandin T. (2017). Autyzm a problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. Grandin T., Panek R. (2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów. Kraków: Copernicus Center Press. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J. (2012). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Zeszyt dla nauczycieli i rodziców. Wydawnictwo Jak. Maas, V. (2005). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Porter, J. (2016). Autyzm a czytanie ze zrozumieniem. Gdańsk: Harmonia. Stojanowski, J. (2020). TACY JESTEŚMY. Karty pracy dla dzieci z problemami w zachowaniu oraz trudnościami z wyrażaniem emocji. Gdańsk: Harmonia. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji szkolnej podstawowej i ponadpodstawowej) Winczura B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Kraków: Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Warunki zaliczenia wykładu: Warunki zaliczenia ćwiczeń: Warunki zaliczenia warsztatów: Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Warunki zaliczenia wykładu: Warunki zaliczenia ćwiczeń: Warunki zaliczenia warsztatów: Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Warunki zaliczenia wykładu: Warunki zaliczenia ćwiczeń: Warunki zaliczenia warsztatów: Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: