Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu PC-5S-MSK1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Rodzaje technicznych środków wspomagających słyszenie.
- Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu, organizacja pracy rewalidacyjnej, cele, metody, formy, środki dydaktyczne.
- Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową.
- Organizacja pracy rehabilitacyjnej - cele, metody, formy, środki dydaktyczne.
- Zajęcia wstępne - cele, funkcje i przykłady.
- Metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchową.
- Wychowanie słuchowe dziecka z niepełnosprawnością słuchową, w tym zastosowanie strategii i form komunikacji wspomagającej i alternatywnej, wybór metod komunikowania się najbardziej adekwatnych do potrzeb dziecka (np. nauka polskiego języka migowego), decyzje w sprawie kształcenia (np. edukacji dwujęzycznej).
- Planowanie i realizacja działań wspierających i rehabilitacyjnych ukierunkowanych na rozpoznawanie i rozwijanie mocnych stron i zdolności dziecka z niepełnosprawnością słuchową.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Zna metody wspomagania wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu.
Ma podstawową wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu.
Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych.
Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.
Zna i rozumie zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem. Zna założenia rehabilitacji dzieci z wadą słuchu.
Ma podstawową wiedzę dotycząca rehabilitacji dzieci z implantem ślimakowym.
Umiejętności
Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju.
Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzania analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć.
Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć rehabilitacyjnych dla dziecka z uszkodzeniem słuchu i przeprowadzić takie zajęcia.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rehabilitacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu.
Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu.
Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny, jest chętny do niesienia pomocy dziecku z wadą słuchu i jego rodzinie w zakresie wczesnej opieki pedagogiczne.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem z wadą słuchu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: