Metodyka wychowania dziecka z wadą słuchu w internacie PC-5S-MSI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specjalne potrzeby emocjonalno-społeczne, edukacyjne i rewalidacyjne dzieci i młodzieży z wadą słuchu.
- Zadania i funkcje internatu jako placówki opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci z wadą słuchu.
- Organizacja, metody i formy pracy dydaktyczno-wychowawczej w internacie oraz rodzaje prowadzonych zajęć.
- Podnoszenie kompetencji komunikacyjnych słabosłyszących i niesłyszących wychowanków w naturalnych sytuacjach wychowawczych (werbalnych i niewerbalnych).
- Student poznaje organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań).
- Zasady i formy wsparcia współpracy wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu.
- Sposoby integrowania szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie.
- Formy integracji niesłyszących ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach zajęć w internacie.
W cyklu 2022L:
Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie. Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań). Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie. |
W cyklu 2023L:
Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie. Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań). Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie. |
W cyklu 2024L:
Cele, zadania i funkcje internatu jako miejsca pobytu dzieci z wadą słuchu. Organizacja i formy pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie. Metody pracy w internacie. Rodzaje zajęć prowadzonych w internacie. Podstawowe potrzeby psychiczne dziecka z wadą słuchu i ich zaspokajanie na terenie internatu. Rozwijanie mowy w czasie zajęć w internacie. Formy integracji głuchych ze środowiskiem ludzi słyszących w ramach wychowania w internacie. Organizacje młodzieżowe działające na terenie internatu (samorząd, harcerstwo, kółka zainteresowań). Współpraca wychowawcy internatu z nauczycielami szkoły i rodzicami dziecka z wadą słuchu. Integracja szkolnych treści nauczania i tematyki zajęć dydaktycznych w internacie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcję wychowania i nauczania-uczenia się osób z wadą słuchu oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć w internacie dla dzieci z wadą słuchu; metody organizowania aktywności w placówce i poza nią.
Zna zasady dotyczące efektywnego posługiwania się głosem przez nauczyciela i kształtowania emisji głosu ucznia.
Zna normy związane z kulturą języka polskiego.
Umiejętności
Umie projektować i przeprowadzać zajęcia edukacyjne i wychowawcze w internacie dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Prowadzi zajęcia w internacie w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb wychowanków, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą wychowanków.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną i terapeutyczną, w tym:
Posiada wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi.
Dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń bez oceny
Procentowe zestawienie mierzonych efektów kształcenia – zalicz min. 60%
W zakresie wiedzy
- dobór odpowiedniej formy i rodzaju zajęć ze względu na wiek, płeć i miejsce przeprowadzenia (w świetlicy, w sali gimnastycznej, na powietrzu) – 10%
- rozwijanie mowy w trakcie prowadzonych zajęć – 10%
W zakresie umiejętności
- realizacja założonych celów ogólnych i szczegółowych - 20%
- właściwy dobór metody i treści do potrzeb wychowanków - 20%
-przygotowanie pomocy dydaktycznych - 20%
W zakresie kompetencji społecznych
- ocena zaangażowania i przemyślenia działań łączących pracę edukacyjną i terapeutyczną (rozwój słuchu i mowy wychowanka) – 10%
- uwzględnienie w konspekcie łączenia umiejętności poznawczych i kompetencji społecznych w celu integracji rówieśniczej -10%
Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny, pytania otwarte
60% ocena dostateczna
70% ocena dostateczna plus
75% ocena dobra
80% ocena dobra plus
90% ocena bardzo dobra
Literatura
Baran J. Ritzke L. Stawowy-Wojnarowska I. „Wychowanie i nauczanie dzieci głuchych w internacie” Warszawa 1987 WSiP
Pietrzak W. „O współpracy nauczyciela i wychowawcy na terenie internatu” Szkoła Specjalna 3/89
Eckert U., Czajka I. „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci głuchych w internacie” Szkoła Specjalna 6/82
Eckert U. „Problemy czytelnictwa osób niesłyszących” Szkoła Specjalna 2/87
Hulek A. „Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga” Wrocław 1989
Turska E., Korzon A. „Prace domowe uczniów głuchych” Szkoła Specjalna 3/89
Ziomko St. „Nauczyciel – wychowawca – gospodarz grupy wychowawczej” Szkoła Specjalna 5/88
Bieńkowska-Robak K. „Jak modyfikować procesy edukacyjne dla dzieci z wadą słuchu?” w: „Toruńskie Studia Dydaktyczne” Toruń 1994
Bieńkowska-Robak K., „Czas wolny dorosłych osób z uszkodzonym słychem – wybrane aspekty”, w: Fabiś A., Kędziora S., „Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych”, wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Mysłowice-Zakopane 2009
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. wykład - 15 godz., ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz. |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. wykład - 15 godz., ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz. |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. wykład - 15 godz., ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu - 10 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć-20 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: