Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w instytucjach zamkniętych PC-5S-MRZ
- Charakterystyka oraz rodzaje metod oddziaływania resocjalizacyjnego stosowanych wobec jednostek nieprzystosowanych społecznie.
- Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych podopiecznych.
- Teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych.
- Instytucje oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym.
- Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna.
- Negatywne determinanty izolacji (przeludnienie, podkultura, personel więzienny, długoterminowość kar.
- Efektywność działań resocjalizacyjnych.
- Analiza potrzeb resocjalizacyjnych osadzonych.
- Cele i zadania metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych.
- Metody twórczej resocjalizacji w placówkach zamkniętych: metoda teatru resocjalizacyjnego, metoda resocjalizacji przez sport.
- Socjotechnika, psychotechnika, antropotechnika, kulturotechnika – założenia, metody i formy realizacji.
- Metody oddziaływań penitencjarnych.
- Oddziaływanie przez pracę jako metoda resocjalizacji.
- Pedagog resocjalizacyjny. Cechy wychowawcy osób nieprzystosowanych społecznie. Kompetencje wychowawcze. Autorytet wychowawcy.
- Motywowanie podopiecznych. Kształtowanie motywacji. Zasady motywowania jednostek nieprzystosowanych społecznie.
- Zasady funkcjonowania oraz metody pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.
- Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych i indywidualnych planów resocjalizacji.
- Metodyka pracy wychowawcy w placówkach socjalizacyjnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych. Podstawy metodyczne pracy wychowawcy w aresztach śledczych i zakładach karnych.
W cyklu 2022Z:
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia |
W cyklu 2023Z:
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia |
W cyklu 2024Z:
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej oraz metodyki pracy resocjalizacyjnej- podstawowe pojęcia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie teoretyczne podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych oraz założenia, metody i form pracy resocjalizacyjnej w instytucjach zamkniętych, psychotechniki, socjotechniki, antropotechniki i kulturotechniki stosowane w oddziaływaniach resocjalizacyjnych.
Zna pojęcie twórczej resocjalizacji i możliwości jej realizowania w instytucjach zamkniętych, charakteryzuje metody twórczej resocjalizacji w placówkach, między innymi teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię oraz dramę.
Posiada wiedzę na temat zadań wychowawcy w zamkniętych placówkach resocjalizacyjnych tj. specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych a także w aresztach śledczych i zakładach karnych. Zna zasady współpracy wychowawców ze środowiskiem otwartym.
Rozumie ograniczenia i możliwości procesu resocjalizacji przebiegającego w zamkniętych placówkach resocjalizacyjnych.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować instytucje zajmujące się oddziaływaniami profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym.
Potrafi dokonać analizy teoretycznych podstawy instytucjonalnych oddziaływań metodycznych.
Potrafi stosować metodyczne podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych uwzględniając specyfikę pracy wychowawczej w poszczególnych typach i rodzajach placówek resocjalizacyjnych tj: specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych a także w aresztach śledczych i zakładach karnych.
Potrafi planować i realizować współpracę wychowawców ze środowiskiem otwartym.
Potrafi przeprowadzić diagnozę potrzeb osób nieprzystosowanych społecznie przebywających w instytucjach zamkniętych, określić cele oddziaływań resocjalizacyjnych.
Potrafi odpowiednio dobrać metody pracy resocjalizacyjnej (socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki) oraz formy i środki do wyznaczonych celów oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach zamkniętych.
Potrafi wykorzystać metody twórczej resocjalizacji w tym: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę) do planowania i realizowania oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem a także do współpracy z wychowawcami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania resocjalizacyjne.
Wykazuje się cechami refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: metoda podająca, dyskusja, praca w grupach, prezentacja Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: metoda podająca, dyskusja, praca w grupach, prezentacja Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: