Metodyka kształcenia w procesie resocjalizacji PC-5S-MRE
- Specyfika procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach/placówkach/ośrodkach o wymiarze resocjalizacyjno-wychowawczym (m.in. w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, zakładzie poprawczym, zakładzie karnym).
- Specyfika celów nauczania w kształceniu niedostosowanych społecznie (cele kształcenia a cele resocjalizacyjne, specyfika stanowienia celów kształcenia w szkole i zakładzie resocjalizacyjnym, konkretyzacja celów kształcenia, taksonomia celów kształcenia).
- Dobór treści kształcenia w nauczaniu niedostosowanych społecznie (dobór treści kształcenia w szkole i w zakładzie resocjalizacyjnym, analiza programów nauczania realizowanych w szkole i zakładzie poprawczym oraz podręczników szkolnych, dylematy dotyczące doboru treści kształcenia).
- Specyfika procesu kształcenia w szkołach dla niedostosowanych społecznie.
- Zasady nauczania w ortodydaktyce resocjalizacyjnej.
- Dobór właściwych metod nauczania a skuteczność pracy dydaktycznej w szkole w zakładzie poprawczym.
- Lekcja jako główna forma organizacji kształcenia a inne propozycje organizacji kształcenia (próby przezwyciężania systemu klasowo-lekcyjnego, możliwości modyfikowania tego systemu w nauczaniu resocjalizacyjnym).
- Znaczenie kontroli i oceny osiągnięć ucznia w podnoszeniu efektywności działania pedagogicznego i resocjalizacyjnego, związek między kontrolą a oceną, główne zasady poprawności stosowania kontroli i oceny, specyficzne funkcje kontroli i oceny osiągnięć uczniów w nauczaniu resocjalizującym).
- Niepowodzenia uczniów w uczeniu się a rola nauczyciela w ich powstawaniu ograniczaniu i przezwyciężaniu.
- Możliwości i ograniczenia indywidualizacji na lekcji (intelektualne i pozaintelektualne różnice indywidualne, konieczność uwzględniania właściwości uczniów jako wynik rozumienia psychologicznego kryterium poprawności lekcji, wskazane i wadliwe różnicowanie uczniów w procesie kształcenia, ocena możliwości i ograniczeń indywidualizacji w nauczaniu resocjalizującym).
- Szkoła w zakładzie poprawczym i zakładzie karnym – zadania, organizacja, specyfika pracy.
- Dydaktyka ogólna a ortodydaktyka resocjalizacyjna.
W cyklu 2023Z:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej.
Zna i rozumie: rolę edukacji w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowiska inkluzji społecznej, rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w środowisku szkolnym, funkcje wychowawcze szkoły; problemy wychowawcze w szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy wychowawczej w instytucjach, placówkach o charakterze resocjalizacyjnym.
Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem nauczania osób niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy roli edukacji w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, roli szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowiska inkluzji społecznej młodzieży nieprzystosowanej społecznie, analizuje rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego w środowisku szkolnym, dokonuje analizy funkcje wychowawcze szkoły oraz problemów wychowawczych w szkole i środowisku szkolnym, określać specyfikę procesu nauczania i pracy wychowawczej w instytucjach i placówkach o charakterze resocjalizacyjnym.
Potrafi przeprowadzić diagnozę opóźnienia szkolnego w kontekście prawidłowo realizowanych przez ucznia funkcji społecznych i formalnego postępowania z uczniem z objawami nieprzystosowania społecznego.
Potrafi analizować i stosować metody pracy nauczyciela, wychowawcy i pedagoga szkolnego, realizujących zadania resocjalizacyjne.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy i reaguje z empatią na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania społecznego dziecka objętego procesem resocjalizacji.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej i grupie wychowawczej.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Aktywnie działa na rzecz poprawy jakości pracy szkoły w placówkach resocjalizacyjnych.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2024Z:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: