Metody pracy z grupą - TUS PC-5S-MPG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów.
- Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania.
- Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe).
- Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych np. Kolorowy świat emocji B. Bartczak, Przyjaciele Zippiego, Integracja-empatia-komunikacja, Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły E. McGinnis i A.P. Goldenstein, Dla wszystkich starczy miejsca pod wielkim dachem nieba i inne.
- Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja.
- Samodzielne tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych.
W cyklu 2023L:
1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. |
W cyklu 2023Ln:
1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. |
W cyklu 2024L:
1. Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie specjalne potrzeby terapeutyczne dzieci i młodzieży w pracy z grupą podczas treningów umiejętności społecznych.
Wskazuje koncepcje, strategie, aktywności i programy terapeutycznej pracy z grupą w ramach zajęć TUS.
Zna metodyczne podstawy prowadzenia zajęć kształtujących umiejętności społecznych.
Umiejętności
Potrafi korzystać z różnorodnych metod podczas pracy grupowej w ramach zajęć TUS.
Potrafi samodzielnie stworzyć scenariusz warsztatów społecznych.
Umie komunikować się ze specjalistami w zespole terapeutycznym.
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne podczas pracy z grupą.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do krytycznej oceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania treningów umiejętności z grupą.
Literatura
W cyklu 2023L:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP |
W cyklu 2023Ln:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP |
W cyklu 2024L:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film, analiza materiału źródłowego. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: