Metodyka nauczania pisma Braille'a PC-5S-MPB
TREŚCI PROGRAMOWE
- Historia pisma dotykowego dla osób niewidomych i ewolucji narzędzi do jego zapisu.
- Odmiany pisma Braille’a na świecie – podobieństwa i różnice.
- Nauka czytania pisma Braille’a (zapis integralny).
- Nauka pisania na maszynie brajlowskiej oraz za pomocą tabliczki i dłutka.
- Znaczenie rozwoju percepcji dotykowej dla nauki czytania dotykowego dzieci i dorosłych.
- Model czytania dotykowego.
- Podobieństwa i różnice w czytaniu wzrokowym i dotykowym.
- Metody i zasady wprowadzania liter brajlowskich stosowane w Polsce i na świecie – holistyczne i tradycyjne podejście.
- Najnowsze tendencje w metodyce nauczania czytania dotykowego.
- Zasady przygotowania grafiki dotykowej dla niewidomego dziecka.
- Wykonanie matrycy do grafiki dotykowej wykonywanej metodą termo próżniową.
W cyklu 2024L:
1. Historia pisma dotykowego i ewolucja narzędzi do jego zapisu. Najnowsze technologie zapisu i przetwarzania tekstów brajlowskich (brajl czarnodrukowy, oprogramowanie brajlowskie, drukarki i linijki brajlowskie).. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna stosowaną w Polsce notację brajlowską.
Zna model czytania dotykowego i rozumie podobieństwa i różnice w czytaniu wzrokowym i dotykowym.
Zna różne metody i zasady wprowadzania liter brajlowskich stosowane w Polsce i na świecie oraz współczesne tendencje w metodyce nauczania czytania dotykowego.
Zna i rozumie zasady przygotowania grafiki dotykowej dla osób niewidomych.
Umiejętności
Potrafi czytać teksty brajlowskie i poprawnie pisać na tabliczce i maszynie brajlowskiej, stosując reguły obowiązującej w Polsce notacji brajlowskiej.
Potrafi analizować różne podejścia w nauczaniu niewidomych dzieci brajla i, wykorzystując wiedzę o współczesnych tendencjach w nauczaniu i przygotowaniu do czytania dotykowego, dobrać odpowiednią metodę i pomoce dydaktyczne.
Potrafi analizować i wykorzystywać metodykę nauczania alfabetu Braille’a, aby kształtować i rozwijać umiejętność pisania na maszynie brajlowskiej oraz nauczyć dziecko niewidome czytać alfabetem Braille’a.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaprojektować i wykonać grafikę dotykową dla niewidomego dziecka.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku w zakresie komunikacji i dostępu do informacji z wykorzystaniem alfabetów dotykowych.
Wykazuje gotowość do podejmowania komunikacji z osobami z niewidomymi za pomocą pisma Braille’a.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: