Metody pracy z osobami uzależnionymi PC-5S-MOU
- Różnicowanie wzorów zażywania substancji psychoaktywnych.
- Objawy diagnostyczne uzależnienia.
- Teorie i koncepcje uzależnień oraz zaburzeń nawyków i popędów (neurobiologiczne, psychologiczne, społeczne).
- Medyczne aspekty i konsekwencje używania i uzależnienia od alkoholu, innych substancji psychoaktywnych oraz nawyków i popędów.
- Teorie i koncepcje psychoterapii uzależnień i zaburzeń nawyków i popędów.
- Różnicowanie programów pracy terapeutycznej z pacjentami w zależności od celów: program ukierunkowane na utrzymanie abstynencji i jego ograniczenia, program ograniczania picia/używania/zachowań kompulsywnych i jego ograniczenia, program redukcji szkód.
- Wybrane metody pracy z osobami uzależnionymi.
- Interwencja kryzysowa wobec osoby z problemem alkoholowym.
- Funkcjonowanie rodziny z problemem uzależnień lub zaburzeń nawyków i popędów.
- Wybrane metody psychoterapii zaburzeń osób bliskich osobom uzależnionym.
- Ruchy samopomocowe (na przykładzie AA) i społeczność terapeutyczna.
- Organizacja i aspekty prawne leczenia uzależnień w Polsce.
W cyklu 2023Z:
Wprowadzenie do tematu. Polska mapa problemów uzależnień. |
W cyklu 2024Z:
Wprowadzenie do tematu. Polska mapa problemów uzależnień. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie teoretyczne koncepcje powstawania uzależnień.
Zna wzory zażywania substancji chemicznych oraz kryteria diagnostyczne uzależnienia.
Zna współczesne koncepcje i metody pracy terapeutycznej z osobami z problemem uzależnień.
Zna strukturę i specyfikę funkcjonowania instytucji zajmujących się wspieraniem i leczeniem osób z problemem uzależnień.
Umiejętności
Potrafi opisać koncepcje powstawania uzależnień i ich wpływ na stosowane metody pracy w terapii uzależnień.
Potrafi opisać mechanizmy uzależnienia oraz wynikające z nich trudności osób uzależnionych.
Potrafi opisać metody pracy terapeutycznej i interwencyjnej wobec osób uzależnionych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz do pracy zespołowej w obszarze oddziaływań terapeutycznych.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy z osobami uzależnionymi.
Dostrzega znaczenie profesjonalizmu w pracy z osobami uzależnionymi oraz potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura: 1. Beck A., Wright F., Newman C., Liese B., Terapia poznawcza uzależnień, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007. Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html |
W cyklu 2024Z:
Literatura: 1. Beck A., Wright F., Newman C., Liese B., Terapia poznawcza uzależnień, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007. Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: