Metodyka nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku - umiejętności podstawowe PC-5S-MOP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Przemieszczanie się osób z niepełnosprawnością wzroku z wykorzystaniem białej laski, rodzaje chwytów trzymania białej laski i sposoby ich wykorzystania, rodzaje technik wykorzystywanych podczas przemieszczania się z białą laską.
- Metody nauczania i oceny poprawności stosowania techniki dotykowej.
- Trudności w stosowaniu techniki dotykowej – przyczyny i sposoby ich korygowania.
- Etapy rozwijania umiejętności samodzielnego przemieszczania się z białą laską.
- Zasady opisu przestrzeni zamkniętej. Punkty i wskazówki orientacyjne. Rodzaje punktów
i wskazówek orientacyjnych w odniesieniu do osób niewidomych i słabowidzących.
- Zasady, sposoby, techniki przemieszczania się z białą laską wykorzystywane w otoczeniu kontrolowanym, w przestrzeni zamkniętej.
- Zasady, sposoby, techniki przemieszczania się z białą laską wykorzystywane w terenie otwartym z niewielką ilością przeszkód – dzielnica mieszkaniowa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rodzaje i funkcje białych lasek wykorzystywanych przez osoby z niepełnosprawnością wzroku do przemieszczania się.
Zna rodzaje technik wykorzystywanych podczas przemieszczania się z białą laską.
Zna i rozumie pojęcia: punkty i wskazówki orientacyjne, technika dotykowa, chwyt pierwotny, standardowy, ołówkowy.
Zna i rozumie etapy rozwijania umiejętności samodzielnego przemieszczania się z białą laską.
Zna zasady, sposoby, techniki przemieszczania się z białą laską wykorzystywane w terenie otwartym w dzielnicy mieszkaniowej.
Umiejętności
Potrafi stosować techniki przemieszczania się w przestrzeni, kształtować i rozwijać umiejętności orientacji i przemieszczania się w przestrzeni, stosować środki techniczne oraz pełnić rolę przewodnika.
Potrafi opisać trudności w stosowaniu techniki dotykowej przez osoby niewidome i słabowidzące, wskazując przyczyny i sposoby ich korygowania.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i nauczyć osobę z niepełnosprawnością wzroku technik przemieszczania się z białą laską wykorzystywanych w otoczeniu kontrolowanym, w przestrzeni zamkniętej.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i nauczyć osobę niewidomą i słabowidzącą technik przemieszczania się z białą laską wykorzystywanych w terenie otwartym z niewielką ilością przeszkód – dzielnica mieszkaniowa.
Potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się w terenie otwartym – dzielnica handlowa, odpowiednio dostosowując metody i treści nauczania do możliwości osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kompetencje społeczne
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć z orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się z osobami z niepełnosprawnością wzroku.
Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku wynikające z trudności doświadczanych przez nie podczas samodzielnego przemieszczania się.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: