Metodyka nauczania orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku - umiejętności kluczowe PC-5S-MOK
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zasady opisu przestrzeni otwartej. Charakterystyczne punkty i wskazówki orientacyjne wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku podczas przemieszczania się z białą laską w terenie otwartym. Modyfikacje techniki dotykowej.
- Metody nauczania i oceny umiejętności poruszania się z białą laską w dzielnicy handlowej.
- Punkty usługowe, rodzaje punktów usługowych, zasady i sposoby zapoznawania ucznia z niepełnosprawnością wzroku z różnymi typami punktów usługowych.
- System kontroli ruchu ulicznego, typy skrzyżowań, rodzaje przejść dla pieszych.
- Metody nauczania i oceny umiejętności przekraczania ulic, przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu.
- Charakterystyka środków transportu zbiorowego oraz organizacji systemu komunikacji miejskiej.
- Etapy zapoznawania osób niewidomych i słabowidzących ze środkami transportu zbiorowego.
- Metody nauczania i oceny umiejętności korzystania ze środków komunikacji miejskiej przy użyciu białej laski, zasady poruszania się z białą laską na różnego rodzaju przystankach i peronach, procedura wsiadania i wysiadania ze środków transportu z białą laską.
- Sposoby utrzymania orientacji podczas korzystania z wybranego środka transportu zbiorowego przez osoby niewidome i słabowidzące.
- Trudności podczas korzystania przez osoby z niepełnosprawnością wzroku ze środków transportu zbiorowego.
- Nowoczesne systemy transportowe w komunikacji miejskiej jako narzędzia zwiększające efektywność przemieszczania się osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Zasady, sposoby, techniki przemieszczania się z białą laską wykorzystywane w terenie otwartym - centrum miasta.
- Strategie pozyskiwania informacji przez osoby niewidome i słabowidzące podczas samodzielnego poruszania się z białą laską.
- Wpływ różnych warunków atmosferycznych na orientację i samodzielne przemieszczanie się, sposoby radzenia sobie w trudnych warunkach atmosferycznych (deszcz, śnieg).
- Wybrane zagadnienia związane z tworzeniem i sposobami wykorzystywania map i planów na zajęciach orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się.
- Plan, mapa terenu jako pomoc dla osób z niepełnosprawnością wzroku podczas poruszania się w terenie nieznanym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie techniki wykorzystywane podczas przemieszczania się z białą laską w dzielnicy handlowej.
Zna etapy zapoznawania osób niewidomych i słabowidzących z systemem kontroli ruchu ulicznego i przejściami dla pieszych.
Zna techniki wykorzystywane podczas przemieszczania się z białą laską w środkach transportu zbiorowego.
Zna i rozumie wpływ różnych czynników atmosferycznych na samodzielnego przemieszczania się z białą laską.
Zna zasady, sposoby, techniki tworzenia map i planów dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Umiejętności
Potrafi rozwijać umiejętności orientacji i przemieszczania się w
przestrzeni dzielnicy mieszkaniowej i handlowej, w centrum miasta
oraz podczas przemieszczania się na skrzyżowaniach.
Potrafi opisać trudności osób z niepełnosprawnością wzroku podczas przekraczania ulic, przy których ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną i ulic bez regulacji ruchu oraz korzystania ze środków transportu zbiorowego.
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować i nauczyć osobę z niepełnosprawnością wzroku technik przemieszczania się z białą laską wykorzystywanych podczas korzystania ze środków transportu zbiorowego.
Potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się w terenie otwartym – centrum miasta, odpowiednio dostosowując metody i treści nauczania do możliwości osób z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi opracować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów w pracy dydaktycznej z osoba z niepełnosprawnością wzroku w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się.
Potrafi zinterpretować wyniki badań naukowych dotyczących trudności osób z niepełnosprawnością wzroku w nabywaniu umiejętności orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się oraz prawidłowo zaplanować oddziaływania wspomagające rozwój tych umiejętności.
Kompetencje społeczne
Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku wynikające z trudności doświadczanych przez nie podczas samodzielnego przemieszczania się.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć z orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się z osobami z niepełnosprawnością wzroku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: