Metodyka wspierania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu PC-5S-MOA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym.
- Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin. Przykłady dobrych praktyk: Fundacja MADA; Farma życia; Kawiarnia „Życie jest fajne”; Pracowania Rzeczy Różnych Fundacji Synapsis; model Wspierania Pozytywnych Zachowań w przełamywaniu barier w integracji społecznej i zawodowej osób z ASD.
- Organizacyjno-środowiskowe formy podejmowania działań kompleksowych wspierających osoby dorosłe z ASD (np. PEFRON, WTZ, Zakłady Pracy Chronionej, Środowiskowe Domy Samopomocy, Turnusy rehabilitacyjne, asystent osoby z autyzmem itp.)
- Programy pracy rehabilitacyjnej i terapeutycznej z dorosłymi osobami z ASD.
- Wsparcie psychopedagogiczne rodzin sprawujących opiekę nad osobami dorosłymi z ASD.
W cyklu 2023L:
Przedmiot zapoznaje studentów / studentki z następującymi zagadnieniami: |
W cyklu 2024L:
Przedmiot zapoznaje studentów / studentki z następującymi zagadnieniami: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje rehabilitacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach kształcenia.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji programu terapii i rehabilitacji dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia terapeutyczne i rehabilitacyjne dla dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Kryteria oceniania
Przedstawiono w opisie zajęć w cyklu 2023L
Literatura
W cyklu 2023L:
1. Prokopiak A. (red.), Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, Wyd. UMCS, Lublin 2020; |
W cyklu 2024L:
1. Prokopiak A. (red.), Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, Wyd. UMCS, Lublin 2020; |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: Łącznie 60 godz. – 2 ECTS. Metody dydaktyczne: |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: Łącznie 60 godz. – 2 ECTS. Metody dydaktyczne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: