Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej PC-5S-MNR
TREŚCI PROGRAMOWE
- Systematyka metod w fizjoterapii.
- Neurorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka.
- Treningi pielęgnacji małego dziecka.
- Ergoterapia - założenia.
- Terapia ręki - funkcje, etapy rozwojowe, uwarunkowania funkcji ręki, zabawy manualne.
W cyklu 2022L:
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
W cyklu 2023L:
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
W cyklu 2023Ln:
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
W cyklu 2024L:
1. Systematyka metod w fizjoterapii. 2. Ogólnorozwojowe metody terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci – założenia teoretyczne, podstawowe zasady terapii, techniki terapeutyczne i sposoby wspomagania dziecka oraz wspomaganie czynności funkcjonalnych koniecznych dla osiągnięcia względnej samodzielności dziecka. 3. Metoda NDT-Bobath. 4. Metoda Vojty. 5. Metoda Peto, metoda Domana-Delacato, metoda Rood,- metoda PNF, metody integracji percepcyjno-motorycznej (metoda integracji sensorycznej i inne). 6. Treningi pielęgnacji małego dziecka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem.
Zna normy rozwoju sprawności psychofizycznych - poznanie zasad, technik i sposobów rehabilitacji małego dziecka zgodnie z neurofizjologicznymi metodami stymulacji.
Zna i rozumie zasady opieki i pielęgnacji wychowującej małego dziecka.
Zna cele i założenia właściwej pielęgnacji wrażliwej małego dziecka.
Zna i rozumie podstawy rehabilitacji oraz zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych.
Ma elementarną wiedzę dotyczącą metod i technik fizjoterapii dziecięcej w rehabilitacji ruchowej oraz w zastosowaniu w codziennym procesie wspomagania rozwoju dziecka w domu i placówce.
Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji.
Umiejętności
Potrafi analizować podstawy rehabilitacji, założenia wieloprofilowego usprawniania i wsparcia dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych.
Potrafi scharakteryzować metody i techniki neurorozwojowe.
Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji.
Potrafi planować opiekę i pielęgnację wychowującą małego dziecka. Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz wykonać czynności pielęgnacyjne z uwzględnieniem miejsca i rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjmuje odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Podejmuje refleksje na tematy etyczne, przestrzega zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych.
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2022L:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2023L:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2023Ln:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2024L:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Zawitkowski P: Co nieco o rozWoju dziecka. Warszawa 2007. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1997) Fizjoterapia pediatryczna. 7. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 8. Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - pokaz, symulacja UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne-symulacje KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 16 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 Ocena na podstawie obserwacji w trakcie symulacji - zajęcia w poradni rehabilitacyjnej pod kontrola fizjoterapeuty, ocena zajęć praktycznych na lalkach NDT, zaliczenie test |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: